Australië - 2-2-2018 t/m 21-2-2018

21 februari 2018 - Fraser Island, Australië

Na de vele kilometers en lange wegen door de outback, was de oostkust aan de beurt. We hebben nog ruim vijf weken om van Cairns naar Sydney te rijden, dus we kunnen lekker rustig aan doen en super veel leuke dingen ondernemen! Schrik niet, maar we wagen ons zelfs als heuse Hells Angels op de Australische wegen!

IMG_6117

Great Barrier Reef

Vanuit Cairns zijn we doorgereden naar Port Douglas om te gaan duiken op het Great Barrier Reef. Het rif gaat de laatste jaren steeds verder achteruit en in Port Douglas schijnt het nog iets beter te zijn dan in Cairns, vandaar deze keuze. Op zaterdag 3 februari werden we om 7.40 uur opgehaald bij de camping. Eenmaal op de boot moesten we de nodige papieren invullen en onze duikuitrusting uitzoeken. Het was ongeveer anderhalf uur varen naar de eerste duikplek en in die tijd kregen we een briefing, waarin onder andere de verschillende duiksignalen werden opgefrist, de duikuitrusting werd besproken en ons werd verteld wat we konden verwachten qua vissen en wat voor soort duiken we gingen doen. Tijdens het varen kwamen dolfijnen voorbij de boot gezwommen, super leuk! Bij de eerste duik sprongen we van de boot af en gingen we tot 12 meter diepte. Gelijk zagen we al de eerste rifhaai voorbij komen en rustig gingen we langs het koraal verder. De eerste duik zaten we snel door onze lucht heen, omdat het toch weer even wennen was, dus na ongeveer 30 minuten waren we weer boven. De tweede duik deden we op dezelfde locatie, maar toen werden we met een rubberboot een stuk van de boot afgezet, zodat we terug konden zwemmen. Deze duik was een stuk dieper, zo ongeveer 20 meter, en ook daar zagen we weer rifhaaien, een schilpad en andere hele mooi en soms mega grote vissen! Na de tweede duik kregen we een heerlijke lunch op de boot. De derde duik deden we op een nieuwe locatie en ook hier werden we met een rubberboot een stuk verder afgezet. Heel gek om vanaf een rubberboot te duiken. Je zit dan met z’n allen op de rand van de boot. Flippers aan, masker op en je mondstuk in en tegelijkertijd laat iedereen zich achterover in het water vallen met één hand achter het hoofd en de andere hand op het gezicht. Bij de derde duik zagen we een mega ‘moray eel’ (palingachtige), ook weer een rifhaai en prachtig groot koraal! We hebben een fantastische en heel goed verzorgde dag gehad en het was weer heerlijk om te zweven tussen alle vissen en koralen tijdens het duiken!

MZZK8909   KAWU3704   91

Port Douglas

Op zondag 4 februari hebben we de markt in Port Douglas bezocht met allerlei lokale producten en ook hebben we het witte kerkje tussen de palmbomen bewonderd. Hierna zijn we doorgereden naar het plaatsje Daintree waar we een krokodillentour zouden doen.

DSCN1132

Daintree National Park en Cape Tribulation

Met een fluisterboot zijn we de Daintree River opgevaren om krokodillen te spotten. Vanwege de hoge stand van het water in de rivier was het heel lastig om de krokodillen te zien. Ook omdat de watertemperatuur in deze tijd van het jaar heerlijk is voor ze en ze daarom graag onder water zitten. Tijdens de tour hebben we de ogen van een grote vrouwtjeskrokodil gezien en ook een kleine krokodil op een boomstam. Daarnaast hebben we super leuke verhalen gehoord van de gids. Het blijkt dat er in de rivier naast krokodillen ook bullsharks leven… reden te meer om niet uit de boot in het water te vallen! Helaas hadden we tijdens de tour geen echt grote krokodillen gezien en daarom mochten we gratis de volgende morgen terugkomen. In de ochtend staat het water een stuk lager en zodoende zagen we de volgende dag een grote mannetjeskrokodil aan de oever van de rivier liggen. Die konden we ook weer van onze bucketlist afstrepen! Met de ferry zijn we naar de overkant van de rivier gevaren en toen zijn we naar Cape Tribulation gereden. In deze omgeving grenst het regenwoud aan de witte stranden. Je kunt je wel voorstellen dat dit hele mooie natuur oplevert! We hebben alle stranden van Cape Tribulation bezocht en toen we ’s avonds weer voor het campertje zaten begon het helaas te stortregenen. Toen we ’s morgens vroeg wakker werden was het nog steeds onophoudelijk aan het regenen. We hebben toen besloten zo snel mogelijk te vertrekken, voordat alles zou overstromen en we de rivier niet meer over konden. Toen we veilig en wel een praatje maakten met de receptioniste van de camping in Cairns vertelde ze ons dat de ferry tegen de middag was gesloten en dat het werd afgeraden die kant op te rijden. Ook waren er in de hele omgeving rivieren overstroomd en ze liet ons een foto zien van een campertje drijvend door een rivier. De mensen waren, bang voor de krokodillen, bovenop de camper gaan zitten en toen gered door de brandweer. Het zal je maar gebeuren!

DSCN1135   DSCN1166   DSCN1153   DSCN1136   DSCN1215   DSCN1203   DSCN1193   DSCN1181

Cairns

In Cairns regende het nog steeds en daarom hebben we maar weer eens wat gewinkeld. Ook hebben we een mooie nieuwe camera gekocht, omdat de oude het helaas had begeven. De tweede dag in Cairns was het weer iets beter en konden we gelukkig een rondje door de stad lopen.

DSCN1297   IMG_5927

Atherton Tablelands

Net boven Port Douglas hebben we een Nederlands stel ontmoet die ons uitnodigde heerlijk mee te eten en toen we ze in Cairns opnieuw tegenkwamen op de camping vertelden ze ons over een hele mooie route die ze hadden gereden door de Atherton Tablelands. Ons planning ging de volgende dag naar Coffee Works in het plaatsje Mareeba en de route die zij hadden gereden paste daar perfect tussen. Zodoende reden we op 8 februari vroeg de camping af met als eerste stop de Barron Falls. Vervolgens reden we naar Coffee Works waar we onbeperkt koffie en chocola konden proeven, heerlijk!! Geheel onverwachts kwamen we daarna uit bij de Granit Gorge waar we een gave, maar best pittige wandeling/klim hebben gemaakt over rotsen. We hadden wat voer meegekregen om de Walibies te voeren, zo schattig!! Ons eindpunt was de Innot Hot Springs in het plaatsje Ravenshoe en wat hebben we genoten! Er waren zo’n zes baden die van koud naar ontzettend heet gingen. Heerlijk om van het ene naar het andere bad te gaan en te ontspannen in de bubbels en mineralen! Na nog een Hot Springs sessie in de ochtend vertrokken we weer voor een dagje watervallen bekijken. Ongelooflijk hoe groot en breed de watervallen hier zijn! Vooral de Milla Milla Falls en de Josephine Falls waren erg indrukwekkend!

DSCN1355   DSCN1356   DSCN1357   DSCN1360   DSCN1366   DSCN1382   DSCN1472   DSCN1396   DSCN1460   DSCN1418   DSCN1647   DSCN1563   FSCN1549   DSCN1538   DSCN1528

Mission Beach

Mission Beach is een heel groot wit strand dat bestaat uit vier delen. We hebben even een kijkje genomen, maar ook hier kan niet worden gezwommen vanwege de kwallen. Bij de camping hangt normaal gesproken een net in de zee tegen de kwallen, maar door de sterke stroming en teveel ‘troepjes’ in het water was hij eruit gehaald. Wel heeft deze camping een heerlijk zwembad en omdat het zulk mooi weer is besluiten we lekker nog een dagje door te brengen op ons ligbedje in het zonnetje! Het is net vakantie! 😉

DSCN1655   DSCN1667   DSCN1718   DSCN1743   DSCN1756

Townsville en Magnetic Island

Op 13 februari hebben we een heerlijke dag doorgebracht op Magnetic Island. ’s Morgens om 7.45 uur hebben we vanuit de haven van Townsville de ferry genomen. Daar aangekomen wilden we een scooter huren om het eiland te verkennen, maar toen we zagen wat een coole ‘Topless Cars’ ze hadden, konden we het niet laten er zo een te huren. Bij het uitkiezen van de kleur koos Raymon uiteraard direct voor roze, want welke man wil er nou niet in een blitse Barbie-auto rondtoeren! 😉 Nadat we ons scheurmonster hadden uitgeprobeerd, gingen we een wandeling maken naar een fort op een berg. Vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over het eiland en ook hebben we nog een koala gezien. Na de wandeling zijn we bij een verlaten strand gaan snorkelen. Helaas was de zichtbaarheid erg slecht, dus na een tijdje weer de auto ingestapt om nog een rondje te crossen over het eiland. Bij de tweede snorkelplek was een parcours uitgestippeld waar je onder andere een propeller van een vliegtuig kon zien en verderop een gezonken schip. Helaas was ook hier de zichtbaarheid zo slecht dat we niet verder konden kijken dan ongeveer één meter. Tijdens het snorkelen droegen we gehuurde duikpakken tegen de kwallen, maar gelukkig zijn we die niet tegengekomen. Na de laatste snorkelplek hebben we de duikpakken teruggebracht en nog een stukje gereden met onze Topless Car om hem vervolgens weer in te leveren en de ferry terug te nemen naar het vaste land! Top dag!

DSCN1768   20180213_095554      102   IMG_6011   DSCN1795   IMG_6017

Whitsunday Islands

Voor 16 februari hadden we een dagtour geboekt naar de Whitsunday Islands met Ocean Rafting. Om 9.15 uur werden we opgehaald op de camping en naar de haven gebracht waar we op de boot zouden stappen. Ook dit keer gingen de wetsuits weer mee. De boot zat aardig vol en omdat wij als laatste opstapten, moesten we op de zijkant van de boot zitten. Dat hebben we geweten! Wat een bumpy ride, maar zó ontzettend gaaf!! Met 40 knopen (75 km/uur) schoten we over de ruige zee tot we aankwamen bij Whitsunday Island met Whitehaven Beach. We hebben een wandeling gemaakt naar de Hill inlet Lookout waar je een prachtig uitzicht hebt over de witte stranden en het heldere water. Daarna mochten we eindelijk voet zetten op misschien wel het mooiste strand van de hele wereld! En wat was het zand super zacht en fijn!! We hebben vanaf het strand gesnorkeld met een stuk of 10 pijsltaartroggen en na de lunch hebben we opnieuw gesnorkeld bij prachtig koraal. Een dag om nooit te vergeten!

DSCN1849   DSCN1852   DYXY4142   DSCN1871   DSCN1856   DSCN1862      FROO7500   ​

Rockhampton

Onze tocht loopt verder langs de oostkust en komt langs het plaatsje Rockhampton. Dit wordt ook wel de biefhoofdstad van Australië genoemd. We konden dit stadje natuurlijk niet passeren zonder een lekkere biefstuk te eten in een van de restaurantjes. Zodoende hebben we op zaterdagavond 17 februari genoten van een glaasje rode wijn, biefstuk, frietjes en een overheerlijk toetje!

IMG_6090   521c8d6c-f189-4457-9190-e23ae3584bad

Town of 1770

Op 18 februari kwamen we aan in het plaatsje Agnes Water waar de plaatselijke motorbende als enige nog met het embleem op de jasjes mag rijden. De andere motorbendes in Australië zijn met elkaar op de vuist gegaan en sindsdien is het verboden te laten zien van welke motorbende je afkomstig bent. Wij hebben onszelf voor één dag omgetoverd tot stoere bikers met leren jasjes en een heuse Harley Davidson onder onze ‘ass’. En zo hebben we tijdens de drie uur durende tour over de wegen van Town of 1770 geraasd en de lokale kangoeroes de stuipen op het lijf gejaagd met als afsluiter een heerlijke bak aardappelwedges en een glaasje goonpunch (wijn met vruchtensap)!

DSCN1875   DSCN1877   IMG_E6132   IMG_6111   IMG_6123   IMG_6131   PKMD6967   RHDM0701

Fraser Island

Op Nathalie haar verjaardag, dinsdag 20 februari, zijn we naar Fraser Island geweest. Om 7.30 uur werden we opgehaald met een enorme 4-wheeldrive bus, waarmee we de ferry opgingen en het eiland hebben verkend. De eerste highlight was Lake MacKenzie. Een zoetwatermeer dat na een stukje strand ineens 6 meter diep wordt, vandaar de donkergroene kleur van het water. Hierna hebben we een wandeling gemaakt door het tropische regenwoud en daar hebben we geleerd dat Fraser Island bestaat uit zand en dat onder het zand een grote zoetwateropslag zit, afkomstig van de regen. De zandkorrels absorberen het regenwater, vandaar de grote hoeveelheid meren op Fraser Island. Het meest spectaculaire van de tour was het gestrande scheepswrak, de Maheno. ’s Avonds hebben we een fles champagne opengetrokken en pizza besteld, want op je verjaardag afwassen is verboden in Australië! 😉

DSCN1948   DSCN1901   JZTA6094   DSCN1910   DSCN1918   DSCN1919      DSCN1959   Maheno schip2   JSHH7856   IMG_6181

Wist je dat:

• We zonder het te weten een Kookaberra op de foto hebben gezet! Dankzij Erik de Rijk letten we nu op de vogel en luisteren we naar zijn lachwekkende gelach!
  • Je in de zomer langs de kust van Cairns tot Brisbane niet kan zwemmen door krokodillen en kwallen in de zee. We snorkelen dan ook vaak met wetsuits aan die we ergens huren.
  • Er in Australië allerlei soorten dieren staan afgebeeld op de verkeersborden. We hebben onder andere de kangoeroe, boomkangoeroe, cassowarie, slang, koe, kameel, paard en kwal gezien. Die laatste uiteraard niet langs de weg, dat zou wel heel bijzonder zijn! 😉
  • We in Cairns bij schemer super veel vleermuizen hebben zien vliegen!
  • Pijlstaartroggen een giftige staart hebben. Als je er per ongeluk op gaat staan, kan het zijn dat de staart afbreekt en in je voet blijft zitten. Brrr...
  • Nathalie snorkelen stiekem een beetje eng vindt, maar duiken helemaal niet. Dat komt omdat je met duiken meer een bent met de onderwaterwereld!
  • We op de camping op Mission Beach Cassowaries hebben gezien. Dit zijn enorm grote vogels die je aan kunnen vallen met hun klauwen. De vrouwtjes zijn veel groter dan de mannetjes en de mannetjes zorgen voor de kleintjes. We hebben zowel een vrouwtje als een mannetje met een kleintje gezien! Heel indrukwekkend , maar ook een beetje angstaanjagend hoe groot en gevaarlijk ze kunnen zijn (er staan goeie filmpjes op internet)!
  • De Whitsunday Islands uit 74 eilandjes bestaat, waarvan Whitsunday Island de bekendste en grootste is.
  • De snelweg van Fraser Island (75 Miles Beach) over het strand loopt en je er maximaal 80 km/uur mag rijden. Er wordt hier ook gecontroleerd door de politie.
  • Town of 1770 is ontdekt door Captain Cook in ... juist 1770. 😉
  • Dingo's verwilderde honden zijn die leven in de outback van Australië en op Fraser Island. Vooral kleine kinderen kunnen ernstig verwond raken door deze beesten. We hebben er één in de outback gezien en twee op Fraser Island en ze lijken net op 'gewone' honden, heel verwarrend!
  • We een aantal nieuwe video's hebben toegevoegd!!

DSCN1477   DSCN1225   DSCN1712   DSCN1702   20180220_133337

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Amber:
    21 februari 2018
    Volgens mij genieten jullie enorm! Wat is het leuk om te lezen en ik blijf lezen, heerlijk! Geniet lekker van en met elkaar 😊
  2. Jaloe:
    21 februari 2018
    Gaaf!! Nathalie ik begrijp het duik/snorkel verhaal stiekem wel een beetje;) En wat is whitsunday mooi hè?! En leuk dat jullie Fraser Island ook hebben gezien!!
  3. Erik:
    21 februari 2018
    Hoi Nathalie (en Raymon) van harte gefeliciteerd met je verjaardag! Ik had het gemist (op FB), ik was 5 dagen naar Polen om zeearenden te fotograferen.
    Leuk om jullie verhalen weer te lezen, foto's en video's te kijken. Blijft ongelooflijk wat jullie allemaal meemaken. Veel plezier en tot de volgende blog.
  4. Jolanda:
    21 februari 2018
    Wat een fantastische reis zijn Julie aan het beleven. En het is zo leuk om jullie verslagen te lezen. Kijk alweer uit naar het volgende verslag. 😚😚😚
  5. Jolanda H:
    21 februari 2018
    Na eerst snel "plaatjes" kijken vanmorgen, nu heerlijk liggend op de bank genietend van het hele verhaal. Jaloersmakend! Genieten maar weer😍😘
  6. Tante Riet:
    Zooooo mooi allemaal!
    Genieten jullie maar lekker!
    👍👍👍👍👍😘😘👋👋👋👋👋
  7. Frits van der Zee:
    21 februari 2018
    Leest en kijkt lekker weg wat jullie allemaal doen en beleven. En jullie zien er nog best fit uit. Veel plezier nog verder.
  8. Carla Schot:
    21 februari 2018
    Het was weer heel leuk om te lezen. Ook best spannend wat jullie allemaal meemaken; overstromingen, haaien, krokodillen... Vanaf mijn relaxte plekje thuis op de bank beleef ik het allemaal met jullie mee. Geniet van jullie volgende avontuur!