Australië - 21-02-2018 t/m 12-03-2018

12 maart 2018 - Sydney, Australië

Het laatste stuk van onze reis door Australië is aangebroken. We reizen nog 2,5 week langs de oostkust van Hervey Bay naar Sydney, dan is ons rondje compleet. We kunnen rustig aan doen en rijden dan ook vaak niet meer dan 50 kilometer per dag. Op regenachtige dagen plannen we onze reis door Zuid-Amerika en op zonnige dagen liggen we aan een zwembad bruin te bakken. We noemen het zelf onze minivakantie tussen het reizen door. 😉

Tin Can Bay – Rainbow Beach

Al snel slaat het weer na onze dagtour op Fraser Island om en zo staan we op 23 februari in de regen tussen de dolfijnen, maar dit mag de pret niet drukken! Wat een ervaring weer! Om 7 uur 's morgens worden in Tin Can Bay in een kleine haven elke dag Australian Humpback dolphins gevoerd. Eerst was er maar één dolfijn, maar al snel zwom deze weg om de andere te gaan halen. We stonden in het water bij de dolfijnen en twee vrijwilligers gaven ons uitleg over het leefgebied en waarom ze gevoerd worden. Dit soort dolfijnen worden met uitsterven bedreigd en daarom worden ze elke ochtend op hetzelfde tijdstip een bepaalde hoeveelheid vis gevoerd. Deze hoeveelheid zit altijd onder de hoeveelheid die ze per dag nodig hebben, zodat ze zelf ook nog jagen op vis en niet volledig afhankelijk worden van het voeren. Voor 10 dollar mochten we de dolfijnen zelf ook een visje geven en dat hebben we uiteraard gedaan. Heel voorzichtig pakt de dolfijn de vis onder water uit je hand, zo bijzonder! Er was zelfs nog een ‘baby’ dolfijn bij!

20180222_081628   20180222_081558   20180222_081535(0)   DSCN1972

Dutchy’s Bakery – Sippy Downs

Op aanraden van Lisanne, een vriendin van Nathalie, zijn we na het dolfijnen voeren doorgereden naar Sippy Downs waar een Nederlandse bakker zit. Eindelijk konden we weer eens een broodje kroket en een foute frikandel speciaal eten, hmmm!!! Ook hebben we speculaas en oliebollen gekocht om alle gemiste Nederlandse feestdagen in te halen, heerlijk! We werden die dagen ook nog eens getrakteerd op super veel regen, dus we voelden ons helemaal thuis! 😉

CUKJ2671   20180223_105745

Glassmoutains

Ondanks de vele regen wilden we toch wat dingen ondernemen en daarom zijn we naar een uitzichtpunt gereden op de Glassmountains. Je raadt het al… welke Glassmountains? Er was uiteraard niks te zien behalve een dikke grijze regenwolk, prachtig!

DSCN2023

Brisbane

Op 24 februari hebben we rond 14.00 uur de bus gepakt naar Brisbane waar we begonnen met een beetje winkelen. Nathalie heeft een warme trui gekocht voor in Zuid-Amerika en allebei warme sokken en souvenirtjes. Hierna hebben we een gratis ferry genomen, vanwaar we mooi de skyline van de stad konden zien. Toen het etenstijd was, zijn we naar een foodmarket gelopen, maar helaas konden we die nergens vinden en uiteindelijk zijn we in een restaurantje terechtgekomen waar we heerlijke pasta hebben gegeten.

20180224_161711

Byron Bay

Byron Bay is hét backpackerstadje van Australië. We hebben daar een nachtje op een camping gestaan, maar helaas was het weer ook hier erg slecht. Gelukkig konden we op dinsdag 27 februari wel de mooie wandeling van Cape Byron maken naar de witte vuurtoren toe. Eerst was het heel bewolkt, maar later werd het prachtig weer. Onderweg zagen we nog een groep dolfijnen zwemmen!

20180227_114709   DSCN2066   DSCN2035

Kangoeroes - Emeraldbeach

We hebben een aantal nachten op verschillende campings met kangoeroes gestaan. Dit keer ook eindelijk meerdere kangoeroes gezien met een ‘Joey’ in de buidel. Zo schattig om te zien! Bij Emeradbeach hebben we weer een mooie coastwalk gemaakt. Onderweg kwamen we ook weer meerdere kangoeroes tegen. Het was een erg mooie wandeling langs de ruige kust van de Goldcoast.

DSCN2277   DSCN2240   DSCN2156   DSCN2140   DSCN2117   DSCN2099   DSCN2089

Port Macquarie

In Port Macquarie is een koalaziekenhuis opgericht. Zieke en gewonde koala’s worden hier opgevangen en verzorgd. We hebben de operatiekamer voor de koala’s gezien en een rondje gelopen langs de verblijven van de dieren.

DSCN2316   DSCN2322

Newcastle

Op 6 maart hebben we een bezoek aan Newcastle gebracht. Vanaf de camping namen we een ferry naar de stad. Daar aangekomen hebben we een rondje gelopen en zijn we in een restaurantje gaan lunchen. Het was niet super lekker weer, dus besloten we naar de bioscoop te gaan. Na de film hadden we met Naomi afgesproken, een vriendin van Nathalie en oud buurmeisje van Raymon. Zij is al sinds mei aan het reizen en werken in Australië. Super leuk om elkaar te zien en gezellig te kletsen over elkaars ervaringen tijdens het reizen, onder het genot van een drankje!

IMG_6379   20180306_200241

Sydney

We made it! All the way back to Sydney! Op 8 maart namen we vanaf een camping dichtbij Sydney de trein naar de stad. Om 12.30 uur stond er een cruiselunch gepland die Nathalie aan Raymon heeft gegeven nog voor zijn afstuderen. We begonnen de dag met koffie en gebak, omdat we ons rondje compleet hebben en daarna zijn we op de boot gestapt. We kregen een super lekkere lunch van ravioli als voorgerecht en zalm als hoofdgerecht onder het genot van een glaasje wijn. Hierna zijn we naar het bovendek verplaatst om in het zonnetje te genieten van de prachtige uitzichten op de stad vanaf het water! Echt super leuk om te doen! Na de cruise hebben we nog een rondje gelopen door de stad op jacht naar souvenirtjes en toen in de trein weer terug naar de camping. Wat een heerlijke stad is Sydney!!!

20180308_112328   IMG_6391   IMG_6390   DSCN2401   DSCN2349   20180308_120503

Wollongong en Figure 8 pools

De laatste vier dagen met het campertje zijn aangebroken. We rijden naar een camping in het plaatsje Wollongong ten zuiden van Sydney. Hier vertoeven we een paar dagen in het zonnetje en in het zwembad in de zee. De temperatuur is nu heerlijk en ’s avonds koelt het lekker af, genieten dus! Op zondag 11 maart rijden we naar het Royal National Park voor een bezoek aan de Figure 8 pools. Zoals de naam het al zegt zijn dit poeltjes in de vorm van een 8. De Figure 8 pools zijn alleen met eb te bewonderen, dus moeten we goed de getijden opzoeken voordat we gaan. Om 11.40 is de zee op z’n laagst en het is een uur wandelen erheen, dus om 10 uur begint onze wandeling. We moeten een heel stuk afdalen naar het strand, wat op de heenweg geen probleem is, maar op de terugweg toch wel heel pittig. Op het strand aangekomen moeten we over rotsen naar een platform lopen en bij het tweede platvorm liggen de poeltjes. Helaas is er maar een ‘echte’ 8 en daar staat dan ook een lange rij voor de perfecte Instagram foto. We blijven zo’n twee uurtjes zwemmen en lopen dan de pittige wandeling weer omhoog.

e58c8b97-66a6-42b0-8a63-ee04dff1952d   0590d7ed-5934-4a30-8af1-f7a5a81e2a27   374d4444-1b25-44c4-bf19-1d4ac43a8038

’s Middags hebben we alle kleren, handdoeken en lakenzakken gewassen en de backpack weer gevuld, want nog een nachtje in de camper en dan gaan we weer uit onze rugzak leven! Op maandag 12 maart hebben we met pijn in ons hart de camper weer ingeleverd. In de afgelopen 2,5 maand is het toch echt wel ons ‘thuis’ geworden en dat zullen we zeker gaan missen de komende maanden!

21c6d450-7f39-4543-83ba-485d8abd88a3   IMG_6472

Morgen vliegen we in 12 uur naar de andere kant van de wereld. We verlaten Australië en maken ons klaar voor een heel nieuw avontuur in Zuid-Amerika, beginnend in Chili! Spannend!!! 😊

Wist je dat:

• We in totaal 14596 kilometer hebben gereden!!!
  • We ons blijven verbazen over het campertje! Waar we eerst nogal negatief waren, heeft hij ons toch maar mooi duizenden kilometers vervoerd en zich kranig gedragen op off-road wegen en door enorme plassen water.
  • Er binnen Australië verschillende tijdzones zijn van zelf halve uren.   Verschil Sydney – Nederland: 10 uur, Verschil Adelaide – Nederland: 9,5 uur, Verschil Alice Springs – Nederland: 8,5 uur.
  • Het voelt alsof we bijna naar huis gaan, doordat we beginnen aan het ‘laatste’ deel van de reis…☹ Gelukkig mogen we nog even!!! 😉
  • We in Cairns en Brisbane het beddengoed en handdoeken hebben verwisseld bij de camperverhuurder! Heerlijk schoon bedje 😊
  • De Sunshine Coast niet erg shiny is in de regen….
  • We tijdens het rijden Spaanse woorden en zinnen oefenen voor in Zuid-Amerika. Wat vaak leidt tot de slappe lach bij Raymon, want die begrijpt er geen snars van! 😉
  • We de afgelopen weken veel hebben hardgelopen en gesport om onze conditie weer een beetje op pijl te brengen voor de activiteiten op grote hoogte in Zuid-Amerika.
  • Iedereen je hier begroet met: ‘Hey, how are ya?’, maar ze dan heel verbaasd kijken als je serieus antwoord geeft.
  • We het Nederlandse stel dat we net boven Port Douglas hebben ontmoet telkens opnieuw tegenkomen. In zo’n groot land als Australië met zoveel verschillende campings hebben we ze al vier keer gezien!!!
  • We hebben gebarbecued tussen de Australiërs bij de bbq-area van de camping, super gezellig!
  • We bij een Nederlandse au-pair onze haren hebben laten knippen in Sydney! We kwamen haar bericht tegen op een facebookgroep voor Nederlanders in Australië, te leuk!

1. Renate:
    12 maart 2018
    Wat geweldige foto’s, een hele goede reis en ik kijk uit naar jullie nieuwe reisverslag.
  2. Maria:
    12 maart 2018
    Leuk, leuk, leuk weer allemaal!!
    Bye bye Australië ....😩
    Goede reis 🛩 naar Chili waar weer een nieuw avontuur op jullie wacht 😎🎉😘
  3. Sylvia Leeuwe:
    12 maart 2018
    Is zo leuk jullie verhalen te lezen, wat hebben jullie al veel beleefd zeg. Nog heel veel plezier en geniet van volgend avontuur.
  4. Wilfried en Annemarie:
    16 maart 2018
    Wist je dat : dat Nederlandse stel het super leuk vond jullie iedere keer tegen te komen en dat we jullie nu “volgen” via de verhalen !! Goede Travel en we kijken uit naar de verhalen van Zuid Amerika, mate !