Australië - 29-12-2017 t/m 13-01-2018

13 januari 2018 - Sydney, Australië

Ons avontuur in Nieuw-Zeeland was op de luchthaven nog niet ten einde! Nathalie moest er bijna blijven, doordat de visumcentrale in Australië haar visum niet goed in het systeem had gezet.. de zweetplekken stonden onder onze oksels! Gelukkig konden we goed bewijzen dat we wel degelijk een visum hadden en na een telefoontje naar de centrale konden we weer rustig ademhalen! Nathalie mocht mee naar Australië!

Sydney

In Sydney sliepen we in het Russel Rock hotel dat een perfecte ligging had dichtbij de Harbour Bridge en het Opera House. Syndey is een prachtige stad die we voornamelijk hebben verkend door verschillende wandelingen te maken. Over de Harbour Bridge naar de overkant, langs de havens, richting het Opera House, noem maar op!

DSCN0113   DSCN0131   IMG_5346   IMG_5382   20171230_151128

De eerste paar dagen waren we ook bezig met het vinden van de perfecte plek om op oudejaarsavond het vuurwerk bij de brug te aanschouwen. Door de hele stad zijn er verschillende plekken waar vanaf het vuurwerk te zien is. Sommigen van deze plekken zijn gratis en voor andere heb je een kaartje nodig waarbij het bedrag op kan lopen tot maar liefst €200,-. De goede, gratis plekken zitten meestal al vroeg in de ochtend vol en daarom stonden ook wij met duizenden anderen om 8.00 uur ’s morgens in de rij voor het Opera House. Rond 9.30 uur hadden wij een prachtige plek bemachtigd met uitzicht op de brug. Toen was het gelukkig nog maar 14,5 uur wachten… 😉 We hebben de tijd overbrugd door te lezen, slapen, eten, plassen en spelletjes spelen met andere wachtende. Om 18.00 uur begon er een vliegtuigshow wat helaas weinig voorstelde, maar om 21.00 uur barstte het eerst vuurwerk los. Dit was het vuurwerk voor de kinderen, zodat zij hierna naar bed konden. Dit voorproefje op het echte werk later op de avond was al prachtig om te zien en een welkome afleiding na al dat wachten! Toen hadden we nog 3 uur te gaan waarin we nog meer spelletjes deden en naar de prachtige verlichtte boten keken. Even voor 00.00 uur werd er met grote afgebeelde cijfers op de pilaren van de brug afgeteld! 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, HAPPY NEW YEAR! Het vuurwerk barstte los en waar we ook keken gingen de mooiste vuurpijlen de lucht in (het filmpje volgt nog). Echt fantastisch, dit was het wachten meer dan waard! In het hotel hebben we na afloop nog een glaasje champagne gedronken om te proosten op het nieuwe jaar en onze geweldige reis! Wat een bofkonten zijn we eigenlijk

IMG_5400   20171231_125423   IMG_5414   IMG_5415   IMG_5405   IMG_5406

Op 1 januari hebben we een nieuwjaarsduik gedaan op Manly Beach. Om daar te komen moesten we met de ferry oversteken. Helaas waren we niet de enige en lag het strand vol met alle locals en toeristen die natuurlijk ook de eerste dag van het nieuwe jaar heerlijk op het strand door wilden brengen.

IMG_5439   IMG_5436

Op 2 januari zijn we weer op de ferry gestapt en naar de dierentuin geweest. Heel gaaf hoe je hier vanuit sommige verblijven van de dieren recht op het Opera House of de Harbour Bridge kijkt.

DSCN0232   DSCN0205

Op 3 januari hebben we een fiets gehuurd, want dat vervoersmiddel ontbrak nog op onze wereldreis en na al dat wandelen waren we wel weer toe aan een stukje fietsen! We zijn toen naar Bondi Beach gereden en hebben vanaf daar een prachtige wandeling gemaakt langs de kust om vervolgens weer terug te fietsen naar Sydney! Lekker sportief dagje dus!

20180103_180246   DSCN0267   DSCN0253

Op 4 januari was Raymon jarig en op die dag hebben we de nieuwe camper opgehaald. Onze stedentrip in Sydney zit er alweer op! Aangekomen bij het verhuurbedrijf krijgen we gelijk de sleutel in onze handen geduwd om onze backpacks in de camper te kunnen zetten. De teleurstelling is van onze gezichten af te lezen als we de oude camper zien die op ons te wachten staat. We hebben in Nieuw-Zeeland een forse upgrade gekregen beseffen we ons nu, we zijn verwend! Van binnen ziet de camper er helaas niet veel beter uit, hij is erg vies! Na een extra schoonmaakbeurt kan hij ermee door en na het tekenen van de benodigde papieren gaan we op pad.

IMG_5478   IMG_5486

Blue Mountains en Three Sisters

Onderweg naar de Blue Mountains zetten we de airco aan en tot onze verbazing begint de camper vreemde geluiden te maken. Na een tijdje ruiken we ook een soort brandlucht. Snel de airco uit! In de buurt van de Blue Mountains is het zo druk dat helaas alle campingplaatsen vol zijn en samen met een andere camper besluiten we daarom langs de kant van de weg te gaan staan om te slapen. De volgende dag rijden we vroeg in de ochtend naar een uitzichtpunt vanaf waar we de Blue Mountains en The Three Sisters kunnen bewonderen. Ook maken we nog een kleine wandeling naar The Three Sisters om ze van dichtbij te zien. In eerste instantie zouden we vanaf hier richting het noorden gaan reizen, maar omdat het zo ontzettend druk is vanwege de vakantieperiode en we verwachten dat het bij de oostkust nog drukker zal zijn, besluiten we richting het zuiden te gaan. Na een aantal kilometers te hebben gereden, zetten we de airco opnieuw aan. Zonder succes, het geluid en de geur zijn weer aanwezig. Omdat we nog 2,5 maand in deze camper moeten vertoeven en dit zonder airco bijna niet te doen is, besluiten we terug te rijden naar Sydney. Daar aangekomen wordt er naar de camper gekeken en besloten dat we een nieuwe meekrijgen. We laadden alles over van de ene naar de andere camper. Voor het ongenoegen krijgen we een return pakket, waardoor we de camper met een lege benzinetank en een lege gasfles mogen inleveren. Even later zijn we weer en route, richting het zuiden (en stiekem zijn we er nog op vooruit gegaan ook, want we hebben weer een achteruitkijkcamera!). 😉

DSCN0285   DSCN0273

Kiama en Jervis Bay

Op 6 januari rijden we langs de kustplaats Kiama, waar ‘blow holes’ in de rotsen zijn ontstaan. Door grote golven komt het zeewater hierdoor omhoog spuiten. Helaas waaide het niet heel hard, waardoor het niet zo bijzonder was. Hierna rijden we door naar Jervis Bay waar we op een camping staan waar kangoeroes wild rondlopen. Het zijn hele makke en nieuwsgierige dieren, waardoor je heel dicht in de buurt kunt komen. Vergis je niet want de mannetjes daarentegen zijn soms héél groot en kunnen best agressief zijn! De volgende dag gaan we naar het Booderee National Park met prachtige witte zandstranden. Op dat moment heerst er een hittegolf, dus in de ochtend kunnen we heerlijk op het strand liggen, maar tegen het middaguur is dat niet meer uit te houden en zoeken we snel de schaduw op!

20180106_200448   DSCN0328   IMG_5532   20180107_200435   IMG_5535   DSCN0355   DSCN0343

Canberra

Quizvraag: Wat is de hoofdstad van Australië? De Australiërs konden niet kiezen tussen Sydney en Melbourne als hoofdstad en daarom hebben ze een totaal nieuwe stad aangelegd: Canberra. Canberra heeft dan ook een heel bijzonder wegenpatroon. Vanuit een cirkel in het midden lopen de wegen strak langs elkaar verder de stad uit. Van tevoren hadden we een aantal bezienswaardigheden opgezocht in Canberra, maar omdat we stiekem niet zo heel veel zin hadden in het bezoeken van een stad hebben we in 2,5 uur tijd een paar highlights gezien en zijn daarna weer vertrokken.

DSCN0364   20180109_123033

Gipsy Point en Raymond Island

Na Canberra zijn we een stuk gaan rijden richting de kust en na een overnachting kwamen we aan in Gipsy Point. Hier zouden we kunnen picknicken tussen de kangoeroes, maar niks was minder waar. Het stelde niks voor en alleen onder een paar bomen lagen kangoeroes te slapen. Snel zijn we weer in de camper gestapt om te koersen richting Raymond Island. Op Raymond Island kan je een wandeling maken waarbij je heel veel koala’s in het wild kunt spotten. Zo liepen we ruim twee uur met ons hoofd in de lucht te speuren naar die schattige bolletjes in de bomen. Nathalie had het liefst de campingstoelen gehaald om de hele dag naar de beestjes te kijken, maar Raymon was gelukkig verstandiger.. er moesten nog kilometers gemaakt worden!

30C9D6CE-CF8A-4401-B4A7-04EF66B5BCD9   DSCN0388   DSCN0428   DSCN0425   20180111_175527

Melbourne

Op zaterdag 13 januari hebben we Melbourne bezocht. We stonden om 10.30 uur voor de Nationale Bibliotheek voor een drie uur durende Free Walking Tour. Na afloop kon je zelf beslissen hoeveel je de tour waard vond en dat gaf je als fooi aan de gids. Een mooi principe! Het was een super interessante en gezellige wandeling door het gevarieerde Melbourne!

DSCN0466   DSCN0478   DSCN0508   2018-01-13-PHOTO-00113082

Wist je dat:

• Het Russel Rock hotel in Sydney in de top 10 van most haunted hotels van de wereld staat… geen grap! Terwijl Raymon heerlijk lag te slapen, heeft Nathalie doodsangsten uitgestaan de eerste nacht, maar gelukkig stond er geen boze geest van een matroos aan het voeteneinde (die geruchten gingen).
  • We op 1, 2 en 3 januari naar de MacDonalds zijn geweest voor een ijsje. Over goeie voornemens gesproken… 😉
  • Raymon niet van dierentuinen houdt.
  • We voor oud & nieuw een fles champagne van het hotel hebben gekregen, waarvan we vreselijk dronken zijn geworden op Raymon z’n verjaardag! 😉
  • De campers hier geen vuilwatertank hebben. Als je je tanden hebt gepoetst loopt je kwakkie tandenpasta dus rechtstreeks via de leiding het grasveld op…
  • We beiden naar de wc zijn gegaan zonder de sleutel van de camper mee te nemen en onszelf daardoor buiten sloten toen hij op de vergrendeling schoot. Gelukkig konden we het raam van buiten uit een stuk verder openschuiven, de hor eruit halen en via het raam de achterklep openen. Pff dat was best even schrikken!
  • We moeten wennen aan schakelen met links na de automaat in Nieuw-Zeeland.
  • We ’s nachts op de campings veel wilde diertjes zien!
  • We per ongeluk een stukje aan de verkeerde kant van de weg hebben gereden! Oeps!
  • De kleuren van de Aboriginals zwart, geel en rood zijn. Zwart staat voor de mensen, geel voor de zon en rood voor de aarde.

20180103_210127

1. Tante Riet:
    13 januari 2018
    Jeetje zeg,wat zien jullie veel mooie dingen en dieren!!
    Ik dus ook vanuit mn luie stoel😀!
    Het is zelfs zo echt dat ik n soort heimwee gevoel heb terwijl ik gewoon thuis ben!!!
    Ik ben dus ECHT GEEN vekantieganger 😒maar vind het super leuk voor jullie.👍
    Geniet er maar lekker van!
    Liefs van tante Riet.
  2. Renate:
    13 januari 2018
    Heerlijk om te lezen, ik ben ook een beetje op vakantie 😀
  3. Patrick van den Hoek:
    Hoi Raymon en Nathalie,
    goh zo te lezen hebben jullie de tijd van je leven!! Super leuk dat we mee mogen genieten van jullie avonturen en de mooie foto's. Gaaf dat jullie in Sydney waren voor Oud en Nieuw, werd jullie geduld wel flink op de proef gesteld met die 14,5 uur... Die koala's zien en super schattig uit en Nathalie ik (Sophie) had naast je gezeten op de campingstoel hoor, mogen de mannen de rest van de tocht maken (a). Die Unox-mutsen zijn echt hilarisch zo waren jullie ook nog een beetje bij ons met de duik hihi, volgend jaar weer :P ?
    Nou we kijken uit naar jullie volgende blog en fijn om te zien dat jullie zo happy zijn!
    Binnenkort weer eens skypen? We missen jullie :'(
    Liefs!
    Kus kus Fie en Patrick
  4. Jolanda H:
    13 januari 2018
    Ik verbaasde me al over het bericht van de dierentuin. De verklaring en bevestiging kwam bij " wist je...." jaaa dus. Wat een belevenissen. Dat bericht vd visum was nieuw, dus dat was even schrikken. Het is echt tof om dit zo mee te lezen; erg leuke schrijfstijl. Ook wij missen jullie, zeker rond de verjaardag maar wij hebben wel Nick en Tom!!! Dikke knuf😍
  5. Jolanda H:
    16 januari 2018
    Ik vind het geweldig. Ik leef met jullie mee. Ik vind het erg leuk om jullie blog te lezen en zo ook mee te reizen. Op deze manier reizen vind ik prima, maar ik blijf lekker in Nederland bij de watertoren ( daar moet ik op passen). Veel plezier weer en ik hoor weer van jullie!
  6. Erik:
    17 januari 2018
    Via deze weg ook nog even de beste wensen van ons en nog gefeliciteerd met Raymon zijn verjaardag.
    Gelukkig kwam het toch goed met het visum en de camper!
    Wat gaaf om de kangoeroes en koala zo te zien. Twee van de drie dieren die je gezien moet hebben in Australië. Dus nu op zoek naar de kookaburra...
    De jaarwisseling op deze manier beleven zal jullie ook voor altijd bijblijven. Kortom weer een heel leuk verslag met een goede indruk wat jullie allemaal mee maken.
    Heel veel plezier en tot het volgende verslag.
  7. Carla Schot:
    29 januari 2018
    Wat leuk weer om jullie vervolg verhaal te lezen. Wat super dat jullie dit kunnen doen. Door de foto's en verhalen maak ik de reis met jullie mee! Geniet er van! Tot het volgende verhaal.