Galapagoseilanden - 21-04-2018 t/m 1-05-2018

1 mei 2018 - Galapagos Islands, Ecuador

DE GALAPAGOSEILANDEN

De Galapagos is een eilandengroep op 1000 kilometer uit de kust van Ecuador in de Grote Oceaan. De groep bestaat uit zo’n 130 eilanden, waarvan er drie bewoond zijn; Santa Cruz, Isla Isabela en San Cristobal. De eilanden zijn nooit verbonden geweest aan het vasteland, waardoor ze een uniek ecosysteem hebben. De dieren die op de eilanden leven hebben zich aangepast aan de verschillende leefomstandigheden. Een aantal vogels verloren het vermogen om te vliegen, de leguanen ontwikkelden het vermogen om te zwemmen en te eten onder water, de schildpadden groeiden tot enorme omvang uit… Charles Darwin bestudeerde de flora en fauna van de Galapagoseilanden en ontwikkelde daarmee zijn evolutietheorie. Dit keer een uitgebreid verslag per dag van wat we hebben meegemaakt, want we willen niets vergeten van deze bijzondere bestemming!

DSCN4413

Santa Cruz

Op zaterdag 21 april vliegen we om 11.55 uur van Guayaquil naar het eiland Baltra van de Galapagos. Op de luchthaven van Guayaquil gaan we door een strenge controle en moeten we een entrance ticket kopen van 20 dollar per persoon. Na twee uur vliegen zien we vanuit de lucht de eerste beelden van de Galapagos. Als we geland zijn op het eiland Baltra krijgen we een mooie Galapagos stempel in ons paspoort en moeten we per persoon nog weer 100 dollar entree betalen. Op Baltra is niets anders dan een vliegveld, dus stappen we in een bus en ferry naar het eiland Santa Cruz. Op Santa Cruz aangekomen, springen we snel in een taxi, want we willen graag de boot van 14.30 uur naar Isla Isabela halen. Helaas komen we net vijf minuutjes te laat, dus kopen we vast tickets voor de volgende ochtend en gaan dan opzoek naar een hostel. Die hebben we gelukkig al snel gevonden. We lopen een rondje door het dorpje en pinnen nog een keer, want op Isla Isabela is geen pinautomaat te vinden en betalen met creditcard vereist een commissie van 22%, veel contant geld mee dus! Na het pinnen werd er geskypet met de vrienden van Raymon, want ze waren op de koffie (bier dus...) bij zijn ouders. Met zonsondergang lopen we over de steiger van de haven en daar spotten we de eerste wilde dieren! We zien kleine haaien, roggen en zeeleeuwen. Ook de pelikanen vliegen ons om de oren, schitterend! We kunnen er nu al geen genoeg van krijgen en blijven maar heen en weer lopen. Rond half 7 gaan we lekker eten op de foodmarket in de Charles Binford Street. De vissen liggen hier zo uit de zee op je bord, super lekker! Na het eten lopen we nog één rondje op de steiger en daarna gaan we vroeg naar bed.

IMG_7412jkl   20180421_201849   IMG_7662gp   20180429_182614   DSCN4198   DSCN4208   DSCN4214

Isla Isabela

Op zondag 22 april moeten we om 6.30 uur in de haven zijn en na weer een strenge controle van onze tassen zitten we een uur later in de boot richting Isla Isabela. Het is een bumpy tochtje van twee uur, maar eenmaal in de haven is dat snel vergeten. We worden begroet door vrolijke zeeleeuwtjes en we struikelen al bijna over de leguanen. Het hoofdstadje van Isla Isabela, Puerto Villamil, is nog heel primitief, de hoofdstraat is zelfs van zand. We zoeken een fijn hostel en boeken voor twee nachten. Hierna weten we niet hoe snel we onze zwemkleding aan moeten trekken, op naar de haven en Concha Perla, waar je prachtig kunt snorkelen. Het water bij Concha Perla is heel helder, maar helaas zien we weinig bijzonders. Dan lopen we naar het strand, waar de zeeleeuwen op bankjes liggen te chillen en eten daar een broodje. In de zee ligt een zeeleeuw, maar als we contact proberen te krijgen, probeert hij ons al blaffend achterna te zitten. Als we het water weer uit willen lopen, komt er om de hoek een klein zeeleeuwtje aanzwemmen. Deze is duidelijk heel nieuwsgierig en probeert wel contact te krijgen. Te leuk hoe hij speels onze kant op zwemt en ons steeds weer op komt zoeken. Wel worden we nog even opgeschrikt door een kleine haai, die zijn toch iets minder. 😉 Even later komt er nog een moeder zeehond met haar jonkie het water in vanaf het strand en zwemmen ze rakelings langs ons heen, wauw! We besluiten nog even terug te gaan naar Concha Perla, want wie weet zijn daar nu wel bijzondere dieren te vinden. En dat blijkt zo te zijn! We worden verrast door echt een mega grote schildpad, niet normaal! We kunnen in alle rust naar hem kijken hoe hij lekker zit te eten, zoiets hebben we nog nooit gezien! We zijn nu al helemaal verliefd op de Galapagos, wat een paradijs is dit! In de namiddag boeken we een tour voor de volgende dag en dan lopen we nog een stukje de andere kant van het eiland op naar verschillende meren met de meest roze flamingo’s erin de we hebben gezien. Totaal niet schuw ook en ze poseren prachtig voor de foto’s!

DSCN4396   DSCN4238   DSCN4241   DSCN4243   DSCN4350   DSCN4415   DSCN4413   DSCN4397   GOPR1404   GOPR1417   GOPR1411   GOPR1398   DSCN4266   DSCN4260

Op maandag 23 april worden we om 7.30 uur opgehaald door een pick-up truck voor een tour naar Los Tuneles. Bij het tourbureau krijgen we een wetsuit, flippers en snorkels en dan rijden we door naar de haven waar we op de boot stappen. De zee is weer super heftig en we racen zo hard over het water dat het bij sommige golven in je buik voelt alsof je in een kermisattractie zit. De boot klapt dan ook vaak heel hard op het water wat soms best eens beangstigend is. Na een tijdje varen komen we aan bij een grote rots in het water. Hier zien we de eerste Blue Footed Boobies (Jan van Gent). Na een uitleg van de guide varen we verder tot we weer stoppen omdat de schipper iets in het water heeft gezien. Het zijn Manta Rays! Ze zwemmen aan de oppervlakte van de zee en de punten van hun vleugels komen uit het water vandaan, wat een enorme beesten! De guide vraagt ons of we met ze willen zwemmen. Dit hoeft hij natuurlijk geen twee keer te vragen. Vliegensvlug zijn we uitgekleed, hebben we onze flippers aan en maskers op en springen we in het water. Al heel snel komt er een gevaarte uit de diepte omhoog, wauw!!! Aan alle kanten zien we ze nu zwemmen. Heel spectaculair is het om te zien hoe ze met hun grote bek open een koprol maken in het water om plankton te eten! (zie filmpjes om mee te genieten) Deze tour is nu al geweldig! Na een tijdje gaan we het water weer uit en varen we verder naar de Lava Tunnels van Isla Isabela, maar om daar te komen moeten we eerst nog door de branding zien te komen. De schipper maakt zich klaar om op het juiste moment de boot door de hoge golven te sturen, spannend! Gelukkig gaat het helemaal goed en komen we in het rustige gebied rondom de tunnels terecht. Hier springen we weer het water in om te snorkelen door het gebied. De Blue Footed Boobies zitten rustig om ons heen op de lava formaties. Na het snorkelen maken we nog een wandeling op de formaties om de vogels van dichtbij te bekijken. Daarna is het alweer tijd voor de laatste snorkelplek op deze tour. We gaan naar een ander deel van de Lava Tunnels, maar moeten daarbij weer door de heftige branding. Dit keer blijven we midden in de hoge golven steken en krijgt zelfs de schipper het toch wel even benauwd. We deinen heel erg op en neer, geen pretje voor de maag, maar na een tijdje heeft de schipper het goede moment gevonden en varen we vol gas weer naar open zee. Op de laatste snorkelplek zien we een aantal enorme schildpadden en kijken we in grotten waar rifhaaien en roggen liggen te slapen. Ook zien we op het laatste moment nog een zeepaardje! Rond 13.00 uur zijn we uiteindelijk weer in de haven en werkelijk de Galapagos blijven ons verbazen!!! 's Middags lopen we via het pad langs de flamingo’s naar een schilpadden breedingcentre en zien we schilpadden in alle soorten en maten! Hierna lopen we met een lekker ijsje weer helemaal terug naar de haven om nog een laatste keer te gaan snorkelen bij Concha Perla. Helaas is het water door een stroming erg koud en de zichtbaarheid niet fantastisch. Op de terugweg naar het hostel boeken we de boot naar San Cristobal voor de volgende ochtend.

G0011452   GOPR1428   DSCN4349   DSCN4314   DSCN4332   DSCN4328   GOPR1562   DSCN4390   DSCN4369

San Cristobal

Op dinsdag 24 april nemen we om 6.00 uur de boot terug naar het hoofdeiland Santa Cruz. Hier aangekomen moeten we tot 13.30 uur wachten op de boot naar San Cristobal. Niet ideaal dus, maar gelukkig mogen we onze backpacks achterlaten bij een tourbureautje. We gaan ontbijten in een restaurantje en nemen dan een taxi naar El Chato. Dit is een range waar reuzenschildpadden leven. We lopen door het gebied en komen af en toe een van deze grote joekels tegen. We hebben zelfs twee parende reuzenschilpadden gezien en heel erg gelachen om het geluid dat het mannetje produceerde. Eenmaal terug in Puerto Ayuro (‘hoofd’stadje van Santa Cruz) lunchen we voor $5 de Almuerzo del Día en nemen dan de boot naar San Cristobal. Hier komen we rond 16.30 uur aan, gaan snel opzoek naar een hostel en boeken dan een duiktour naar Kicker Rock voor de volgende dag.

DSCN4439   DSCN4460   DSCN4447   DSCN4427   DSCN4587   DSCN4738   DSCN4723

Op woensdag 25 april staan we om 8.00 uur klaar voor het passen van onze duikspullen voor de tour naar Kicker Rock. Kicker Rock is een rots in het water met een fascinerende onderwaterwereld. Deze plek staat vooral bekend om de hamerhaaien en manta rays en wij werden zelfs nog lekker gemaakt met walvishaaien! We stappen op de boot en varen in 45 minuutjes naar een strandje dicht in de buurt van deze rots. Hier proberen we onze duikspullen uit met een korte afdaling. Als alles is goedgekeurd varen we naar Kicker Rock toe en beginnen aan onze eerste duik. Gelijk merken we al dat de zichtbaarheid onder water heel slecht is. We zien niet meer dan vijf meter. Ook zijn er hele koude stromingen waar vooral Nathalie veel last van heeft, doordat ze een te grote wetsuit heeft gekregen. We zien in de verte een aantal haaien, maar niet de speciale hamerhaai. De eerste duik was dus nogal teleurstellend, maar met een tweede wetsuit aan voor Nathalie springen we vol goede moed weer in het water! En dit keer hebben we meer geluk. De zichtbaarheid is een stuk beter en na een stukje zwemmen draait Nathalie zich om en ziet ze een hamerhaai achter zich wegdraaien, woooow! Helaas was ze de laatste van de groep en probeerde ze nog met wat gemurmel de rest te ‘roepen’, maar dit gaat natuurlijk niet onder water. Raymon zag op hetzelfde moment een groep van vier hamerhaaien in de verte zwemmen, maar helaas voor de GoPro te ver weg om goed op beeld te krijgen. Behalve nog een paar schildpadden ook tijdens deze duik weinig meer gezien. We hadden ons dus wel iets meer voorgesteld van deze duikplek, maar in ieder geval wel de hamerhaai gezien! Eenmaal weer terug in Puerto Baquerizo Moreno (‘hoofd’stadje San Cristobal) gaan we bij de zeehonden kijken die op het strand in de haven liggen. Het ruikt er verschrikkelijk, maar het is te grappig om te zien hoe ze liggen te chillen, slapen, stoeien met elkaar en wat een geluiden ze maken, schitterend!

DSCN4483   DSCN4488   G0021571   GOPR1590   GOPR1593   20180424_174211

Op donderdag 26 april hebben we om 7.00 uur ’s ochtends een spontane Facetime met Laura, waarbij we de rest van Nathalie haar familie welkom thuis heten, want die komen op dat moment terug van vakantie, super grappig! Hierna gaan we lekker ontbijten en besluiten dan wat we die dag zullen gaan doen. Er zijn namelijk heel wat gratis activiteiten die we kunnen ondernemen en de leukste daarvan is toch wel zwemmen met zeeleeuwen op het strand Loberia. We nemen een taxi naar dit prachtige strand en zien daar de eerste zeeleeuwen al liggen. We duiken het toch wel frisse water in en zien tijdens het snorkelen drie grote schildpadden! De zeeleeuwen laten nog even op zich wachten en dus eten we een lekker gebakje, gekocht bij de bakker, op het strand. 😊 Opeens zien we een zeeleeuw voorbij zwemmen en rennen we snel het water in. We hebben gelijk contact met het beestje en het komt héél dichtbij onze gezichten en de camera, té leuk! Als we zijn uitgespeeld gaan we het water weer uit. Het wordt nu vloed en dat merken we aan de zee. De stromingen zijn heel sterk en de golven hoog. Toch zien we dat er nu meerdere zeeleeuwen in het water liggen en we kunnen het niet laten erbij te springen. Geweldig om te zien hoe ze met elkaar stoeien in het water! Opeens zwemt er een enorme school vissen voorbij waar de zeeleeuwen enthousiast achteraan gaan. (zie filmpjes voor dit spektakel!) We hebben echt de tijd van ons leven in het water met de zeeleeuwen en dan te bedenken dat je dit gewoon helemaal gratis kunt doen, wauw! Rond een uur of 15.00 uur gaan we weer terug naar het hostel, al zouden we nog wel veel langer met ze willen spelen! ’s Avonds lopen we weer naar het strandje naast de haven waar de zeeleeuwen zich klaarmaken voor de nacht. Er liggen er honderden op en naast elkaar en ze maken een lawaai, niet te doen! We snappen nu ook waar de uitdrukking je klinkt als een zeehond vandaan komt! 😉 Er lopen zelfs zeeleeuwen op de stoep en bij het speeltuintje, te grappig!

DSCN4557   DSCN4509   DSCN4551   DSCN4510   IMG_7649op   DSCN4532   DSCN4522   DSCN4566   IMG_E7519gp   DSCN4602

Op vrijdag 27 april gaan we eerst weer ontbijten bij hetzelfde restaurantje als de dag ervoor en dan maken we een wandeling naar een uitzichtpunt bij Cerro Tijeretas. We zien hier de Fregatvogels vliegen. In het paarseizoen (maart/april) hebben de mannetjes hun rode borst opgeblazen. Bij Cerro Tijeretas is ook een mooie snorkelplek waar we wederom met zeeleeuwtjes zwemmen. Er zijn er dit keer heel veel uit op aandacht en het is super grappig hoe ze tussen de snorkelaars door zwemmen en heel dicht voor je gezicht komen en er dan snel vandoor schieten. Wat een ervaring weer! Het water is hier ook heel helder. Na twee geweldige snorkelsessies besluiten we door te lopen naar het strand Punta Carola. Ook hier proberen we nog te snorkelen, maar het water is hier juist erg troebel. Wel zien we verschillende schildpadden met hun koppies boven water komen. Rond 16.00 uur zijn we terug in het hostel, douchen we en lopen we naar het strand Playa Mann. We bekijken hier een prachtige zonsondergang met speelse zeehondjes op het strand, genieten! Na het eten drinken we nog een oranje cocktail op een terrasje om toch een klein beetje het Koningsdag gevoel mee te pakken! 😊

DSCN4619   GOPR1793   GOPR1833   DSCN4645   DSCN4650   DSCN4654   DSCN4677   DSCN4680   DSCN4709   DSCN4691   DSCN4703   IMG_7562iop

Santa Cruz

Op zaterdag 28 april is het alweer tijd om San Cristobal te verlaten. We nemen om 7.00 uur de boot terug naar Santa Cruz, het laatste eiland dat we zullen bezoeken op de Galapagos. Eenmaal aangekomen gaan we opzoek naar een hostel en we krijgen een mooie deal voor drie nachten. Na het ontbijt gaan we gelijk een nieuwe duiktour boeken. Op zondag zit helaas alles al vol, maar op maandag kunnen we nog mee. We zitten een beetje met onze vlucht op dinsdag, want er moet minstens 18 uur tussen je laatste duik en je vlucht zitten, maar dat gaat helemaal goedkomen! We krijgen nog wat van de prijs af en als we een mooie deal hebben, boeken we. Hierna nemen we vanuit de haven een watertaxi naar de overkant en wandelen dan naar Las Grietas. Dit is een diepe kloof met heel helder blauw water ertussen waar je in kunt snorkelen. Er is geen grote verbinding naar de zee, waardoor de vissen die in het water leven geen natuurlijk vijanden hebben. Hierdoor zijn ze ontzettend groot! Als wij er aankomen is het super druk en zijn we stiekem een beetje teleurgesteld, maar als we verder naar achteren zwemmen en over de rotsen klimmen, zijn we opeens helemaal alleen! In alle stilte snorkelen we nog veel verder, nu is het toch wel heel vet! Als we weer terug in Puerto Ayuro zijn, bestellen we Happy Hour cocktails op een terrasje, drie voor de prijs van één en spelen we een potje Yahtzee. Op en top vakantie! ’s Avonds eten we weer op onze favoriete foodmarket, rijst met garnalen, hmmm! 😊

DSCN4171   IMG_7674gp   DSCN4740   DSCN4744   GOPR1871

Op zondag 29 april gaan we eerst weer lekker ontbijten in een restaurantje en dan pakken we de snorkels weer in voor een dagje Tortuga Bay. Om daar te komen maken we een wandeling van ongeveer 50 minuten. Het strand van Tortuga Bay is prachtig wit en het water turquoise blauw! De golven en stromingen zijn hier alleen heel sterk dus zwemmen wordt afgeraden. Als we het strand aflopen komen we bij een wat rustiger stuk waar we iguanen in de zee zien zwemmen en onder de mangroves liggen er tientallen te chillen. Als we nog een stuk verder lopen, komen we bij een baai aan waar we wel kunnen zwemmen. Vanwege het weekend is het hier best druk, maar we vinden een mooi plekje onder een boom. We proberen te snorkelen, maar het water is weer erg troebel. Nathalie gaat een dutje doen en Raymon ontdekt dat er babyhaaitjes dichtbij de mangroves zwemmen. Wanneer het vloed wordt, worden we bijna met handdoekje en al weggespoeld, tijd om te gaan dus! We wandelen weer terug naar het stadje, gaan douchen en ’s avonds eten we weer op de foodmarket. We kunnen nog geen genoeg krijgen van de verse visjes!

DSCN4748   DSCN4771   DSCN4770   DSCN4760   DSCN4767   DSCN4776   DSCN4753

Maandag 30 april is alweer onze laatste volle dag op de Galapagos, maar wel een spannende, want we gaan voor de tweede keer duiken! Dit keer gaan we vanaf het eiland Santa Cruz naar de duikplekken Seymour Norte en Daphne. Om 7.00 uur eten we een ontbijtje bij de duikschool en dan stappen we in de auto naar de andere kant van het eiland. Daar stappen we in de boot en in een half uurtje varen we naar de eerste duikplek. We kleden ons aan, doen onze duikflessen op en springen in het water. Beneden zien we gelijk de eerste rifhaaien, white tip sharks en black tip sharks, super vet! De zichtbaarheid is fantastisch en na even zwemmen komt er een grote school HAMERHAAIEN voorbij zwemmen!!! Dit keer hebben we ze wel op beeld, yes! We zien verder nog schildpadden, adelaarsroggen, kleine manta rays in de verte en grote scholen vissen. Wat een heerlijke duik! De tweede duik zien we wéér een hamerhaai. Daarnaast zien we ook weer rifhaaien en een Galapagoshaai. Ook zijn er weer adelaarsroggen aanwezig. Wauw, wat een fantastische afsluiting van de Galapagoseilanden met deze duiken! ’s Middags chillen we een beetje in het hotel en ’s avonds gaan we weer Happy Hour Cocktails drinken en eten op de foodmarket. Omdat het de laatste avond is, bestellen we een langostine, een soort kreeft, super lekker!

GOPR2072   GOPR2080   GOPR2096   GOPR2066   GOPR1982   IMG_7669gp

Op dinsdag 1 mei gaan we ’s morgens vroeg ontbijten en dan pakken we de backpack weer in. We worden nog bijna het hotel uitgezet, omdat ze persé al willen gaan schoonmaken… Om kwart voor 10 nemen we een taxi naar de andere kant van het eiland. Daar stappen we op de ferry naar het eiland Baltra en na 10 minuutjes in de bus komen we aan bij het vliegveld. Nu zijn onze laatste momenten op de Galapagoseilanden toch echt aangebroken. Met pijn in ons hart stappen we in een maar voor de helft gevuld vliegtuig naar Quito in Ecuador.

IMG_7681gp

Terugblik Galapagoseilanden

De Galapagos, een paradijs op aarde. Elke ochtend werden we vol enthousiasme wakker voor een nieuwe dag vol avontuur en bijzondere ontmoetingen met wilde dieren. Want wauw, zwemmen met zeeleeuwen, duiken met hamerhaaien, snorkelen met Manta rays, het spotten van Jan-Van-Genten en Fregatvogels, enorme schildpadden aanschouwen, dat doe je toch niet elke dag?! Het was een ontzettend mooie ervaring en voor ons beiden DE highlight van onze wereldreis! We krijgen vaak de vraag hoe we de Galapagoseilanden hebben bezocht, want het is toch heel erg duur? Ja, dat klopt, maar het is tegenwoordig ook prima te doen op een backpackersbudget. Er zijn twee opties op de Galapagoseilanden; een cruise of eilandhoppen. Met een cruise doe je overdag activiteiten op en rond de eilanden en vaar je ’s nachts naar een nieuwe bestemming. Je ziet dan ook de eilanden waar je zelfstandig niet kunt komen. Als je in Nederland al een cruise boekt, betaal je de hoofdprijs, maar in Quito, Guayaquil en ook op de eilanden zelf kun je last minutes boeken. De prijzen voor een cruise kunnen dan de helft goedkoper zijn. Ook wij hebben in Guayaquil geïnformeerd naar een cruise voor vier dagen, maar deze was nog steeds over de 1000 dollar per persoon en deed al twee eilanden aan die we zelf konden bezoeken, zoals San Cristobal en Santa Cruz. Ook wordt er op de cruises enkel gesnorkeld (mits je een speciale duikcruise boekt) en wij wilden toch wel graag gaan duiken. We hebben toen besloten vast te houden aan ons eerste plan: eilandhoppen tussen de drie bewoonde eilanden. Op elk eiland hebben we een dure tour geboekt. En dan is duur ook echt héél duur! Voor het snorkelen op Isla Isabela betaalden we 105 dollar per persoon en voor het duiken gemiddeld 160 dollar per persoon per tour. Verder zijn er op alle drie de eilanden super veel (bijna) gratis activiteiten te doen, zoals het snorkelen met zeeleeuwen, het bezoeken van mooie stranden en ook kun je meer het binnenland van de eilanden verkennen (daar hebben wij niet eens tijd voor gehad 😉). We sliepen voor gemiddeld 30 dollar per nacht in basic accommodaties. Qua eten zijn er heel veel restaurantjes die voor 5 dollar een lunchmenu bieden van een fruitsapje, soepje en rijst met vis of vlees. ’s Avonds zijn dezelfde menu’s een stukje duurder, rond de 7 à 8 dollar, prima te doen dus! Verder zijn er op alle eilanden wel bakkertjes te vinden met de lekkerste broodjes en zo hadden we vaak voor 5 dollar allebei twee broodjes en vaak nog een lekkere koek of gebakje. De boten tussen de eilanden kosten 30 dollar per persoon. Dit loopt dus aardig op, zeker als je op dezelfde dag van Isla Isabela naar San Cristobal gaat. Je moet namelijk altijd via het hoofdeiland Santa Cruz en daar dus weer een nieuw ticket van 30 dollar kopen voor de volgende boot. Al met al hebben wij samen zo’n 1800 euro uitgegeven voor 12 dagen Galapagoseilanden en het was elke cent meer dan waard, we hebben genoten van elke seconde! We kunnen het iedereen aanraden, als je ooit de kans krijgt, GA! 😊

20180423_184156   20180428_112132

Wist je dat:

• De Galapagoseilanden vulkanisch zijn.
  • Er in Ecuador, en dus ook op de Galapagoseilanden, met Amerikaanse dollars wordt betaald. Ze hebben zelfs biljetten én munten van 1 dollar.
  • We op het eiland Santa Cruz in een camerawinkel eindelijk het kapotte onderdeel van de GoPro hebben kunnen kopen. Hij is nu weer als nieuw! 😊
  • We onze paspoortnummers sinds we in Zuid-Amerika backpacken uit ons hoofd kennen, zo vaak hebben we ze al op moeten schrijven!
  • We telkens maar één handdoek krijgen in de hostels…
  • Jezus in de kerk van Isla Isabela voor een muurschildering met palmbomen hangt, love it!
  • Hamerhaaien heel verlegen zijn voor duikers. Zodra ze bellen zien, zijn ze weg! Niet alle hamerhaaien overigens, in Australië bijvoorbeeld leeft een ander soort hamerhaai en die is wel gevaarlijk.
  • Manta rays een spanwijdte van wel 7 meter kunnen hebben.
  • We mega erg verbrand zijn op onze schouders tijdens het snorkelen en het daardoor super pijnlijk was om de backpacks te tillen!
  • Nathalie helemaal in d’r enthousiasme om met zeehonden te zwemmen op een steen dook met haar buik. Gelukkig zitten daar genoeg vetjes, maar we schrokken wel toen het helemaal paars werd, oeps! 😉
  • Ze op de foodmarket op Santa Cruz een föhn gebruiken om de barbecue aan te blazen, misschien een tip voor de barbecueërs onder ons.. 😉
  • We als we de loterij winnen een achtdaagse duikcruise gaan maken op de Galapagoseilanden! Altijd blijven dromen toch?! 😊

P.S. BEKIJK DE VIDEO'S!!!

1. Maria:
    2 mei 2018
    Lieverds, ik heb gesmuld van jullie uitgebreide en prachtige belevenissen en verslag!!!! We gaan hier zeker met jullie over verder praten 😄😄😉😘
    Veel plezier op jullie volgende avontuur !!!🎉😎☀️🌺
  2. Peter:
    2 mei 2018
    Een prachtige bestemming. Het ziet er super mooi uit.
    En...als jullie de loterij winnen nemen jullie je ouders toch wel mee..
  3. Erik:
    3 mei 2018
    Geweldig verhaal en belevenissen. Iedere keer is het leuk om jullie blog te lezen, maar voor mij was deze net iets leuker.
    Super dat jullie het hier ook zo leuk hebben gehad. Er komen weer veel herinneringen boven en ik zit gewoon met kippenvel te lezen.
    Wist je dat, het Stef tegen valt dat jullie bij veel filmpjes zeggen dat het zeehonden zijn.
    Wist je dat wij daar niet intrappen.

Maar zonder gekheid, weer genoten ook van de foto's en filmpjes!
    Nu al benieuwd wat jullie bestemmingen verder in Ecuador zijn...
    Gr. de Rijkies
  4. Patrick van den Hoek:
    5 mei 2018
    Wat een leuk verhaal en bijzonder om alle wilde dieren van zo dichtbij mee te maken en dan ook nog mee kunnen zonnen en zwemmen :). Het ziet er erg leuk uit!
    Nog veel plezier de laatste maand en geniet nog volop van de laatste maand van jullie reis!

Tot over een maandje :)
  5. Floris van der Steen:
    5 mei 2018
    Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Patrick!