Noordereiland Nieuw-Zeeland - 30-11-2017 t/m 11-12-2017

12 december 2017 - Auckland, Nieuw-Zeeland

We zijn aangekomen op het Noordereiland van Nieuw-Zeeland na een lange vlucht met overstap op Sydney. We moeten ontzettend veel moeite doen om niet gelijk naar bed te gaan, aangezien we heel wat uurtjes slaap missen, maar na het zien van ons hostel in Auckland lukt dat opeens een stuk beter. We liggen met 12 man op een kamer in stapelbedden en op de bedden liggen vieze lange haren. Ook het beddengoed kan wel een opfrisbeurt krijgen… dit NOOIT meer!

IMG_4748   IMG_4744

Op vrijdag 1 december mogen we gelukkig onze camper ophalen. Aangekomen bij het verhuurbedrijf naast het vliegveld van Auckland blijkt dat we een upgrade krijgen naar een nieuwer model camper, top! We krijgen een korte uitleg van de camper zelf en van de TomTom. Op de TomTom staat een programma geïnstalleerd, Campermate, waarmee we campings, supermarkten, tankstations en andere benodigdheden kunnen opzoeken en instellen in het navigatiesysteem. Het links rijden was in het begin erg wennen, maar al snel gaat het op de automatische piloot.

20171201_182145   IMG_4764   20171205_171316   IMG_4865

Waitomo Glowworm Caves

De eerste bestemming is de grotten van Waitomo waar gloeiwormen in leven. Eerlijk gezegd viel het ons erg tegen. We hadden een gratis kaartje van het verhuurbedrijf van de camper gekregen en zijn daarom gegaan, maar achteraf een beetje zonde van het tweede kaartje. We mochten helaas ook geen foto’s maken in de grotten, dus vandaar deze foto van internet geplukt om jullie toch een idee te geven. Later lazen we dat je de glowworms ook gratis kunt zien in andere delen van Nieuw-Zeeland, oeps! 😉

download   DSCN9242

Whakarewarewa and the living Mᾱori Village

Bij het Rotorua meer in het midden van het Noordereiland zijn veel vulkanische verschijnselen. Zo rook/stonk het er ook voortdurend naar rotte eieren, zeer smakelijk! We hebben een Mᾱori dorp bezocht met daaromheen geisers, kokende modderpoelen en kokende waterpoelen. We kregen een rondleiding door het dorp, op de foto staat de oorspronkelijke naam van het dorp, waar het volk nog steeds woont. Ze koken hier hun eten in zakken die ze in de kokende waterpoelen hangen. Door de mineralen in het water krijgt het eten een zoute smaak. Ook hebben ze een natuurlijke ‘magnetron’, een houten bak boven hete stoom van een geiser, waarin het eten wordt gestoomd. De bevolking baddert in het hete water van de kokende waterpoelen.

DSCN9264   DSCN9266   20171204_125306   20171204_105202   DSCN9286   DSCN9282            DSCN9248   IMG_4778   20171204_082207

Waimangu Vulcanic Valley

Ook dit vulkanisch gebied lag in de buurt van het Rotorua meer. We hebben een prachtige wandeling gemaakt langs het Frying Pan Lake, een kokend meer, en de inferno crater, een helder blauw meer. Ook kleine geisers en mooie uitzichtpunten waren onderdeel van deze route.

DSCN9343   DSCN9346   DSCN9322   DSCN9298   20171205_112509

Huka Falls and Spa Thermal Park

De Huka Falls liggen in de Waikato River nabij het Taupo meer. Het is een korte waterval, maar het water wordt er met ontzettend veel kracht doorheen geduwd. In de Waikato River ligt eveneens het Spa Thermal Park. Dit is een natuurlijke spa met warmwaterpoeltjes en kleine watervalletjes onder een brug. We hadden er hele hoge verwachtingen van, maar het bleek niet meer dan twee watervalletjes die samen kwamen in de rivier. Wel was het een bijzondere ervaring om van het hele hete water van de watervalletjes door te zwemmen naar het ontzettend koude water van de rivier.

DSCN9356

Tongariro Alpine Crossing

Op donderdag 7 december hebben we de Tongariro Alpine Crossing gewandeld. Dit is een hike van 19,4 km door een vulkanisch landschap tot op de top van een vulkaan en langs geisermeren weer terug. De vulkaan Ngauruhoe in dit gebied werd gebruikt als decor voor Mount Doom in de film Lord of the Rings. Het was een hele zware, maar ontzettend mooie tocht. We hebben de spierpijn wel gevoeld de volgende dag. 😉

20171207_161512   DSCN9361   20171207_102501   DSCN9385   DSCN9403   DSCN9413DSCN9426      DSCN9456   DSCN9449   DSCN9445   DSCN9418   DSCN9466

Wellington

In Wellington hebben we lekker een beetje rondgewandeld. Bijzonder was het Te Papa museum waar allerlei informatie over het ontstaan van Nieuw-Zeeland wordt gegeven. Ook was er veel informatie over vulkanische verschijnselen, aardbevingen en tsunami’s. Zo werd er een aardbeving nagebootst in een huisje waar we in konden gaan staan en we konden een spel doen waarbij we spullen in een huis moesten veiligstellen met bepaalde materialen. Al met al een heel interactief en leerzaam museum en ook nog eens gratis. Zeker een aanrader! 's Avonds hebben we heerlijke internationale gerechten gegeten op de night market.

DSCN9469   20171209_125937   20171209_174509   20171209_182354

Ferry van Wellington naar Picton

Op zondag 10 december hebben we de ferry genomen van Wellington naar Picton op het Zuidereiland. Je vaart eerst een stuk over zee en vervolgens vaar je de Marlborough Sounds in. Een soort Fjorden, zoals te vinden in Noorwegen.

IMG_4905   DSCN9481   DSCN9479   20171210_111013   DSCN9476   20171210_112702

Momenteel zitten we in het plaatsje Richmond, onder Nelson op het Zuidereiland. Voor morgen staat een wijnproeverij op de planning, can’t wait!!! 😊 Daarover meer in ons volgende blog!

Wist je dat:

• Een wc-papiermerk hier ‘clean down under’ heet. Geniaal!
  • We bijna geen drankje kregen op een terras, omdat we ons paspoort niet mee hadden (voor de moeders; die liggen heel veilig in de kluis van de camper), gelukkig hadden we kopietjes op een telefoon die voor deze keer door de beugel konden. 😉
  • Wellington de hoofdstad is van Nieuw-Zeeland!
  • Je op de luchthaven van Sydney je na de douane gekochte water niet mee het vliegtuig in mag nemen... Dat werd doordrinken...
  • Nieuw-Zeelanders niet te verstaan zijn… best wel gênant soms.
  • Raymon tig keer zijn ruitenwisser aandeed in plaats van zijn richtingaanwijzer (ook die zit aan de verkeerde kant). 😉
  • Er op een bergweg vanuit een andere auto vol een tomaat op onze ruit werd gegooid… ennnnn bedankt!
  • We stiekem ook een beetje kerst in de camper hebben aangebracht! "It's not beginning to look a lot like christmas...", maar we doen ons best!!! 😉

IMG_4978   IMG_4907

P.S. We vinden het heel erg jammer dat we niet net zoals op Facebook jullie reacties kunnen 'liken', maar we willen jullie via deze weg even laten weten dat we het erg leuk vinden dat jullie zo meelezen en meeleven met alles wat wij hier beleven!!! 😊

1. Tante Riet:
    12 december 2017
    Jeetje zeg ,jullie maken wat mee !
    Alleen wel n brrr idee dat ze eten koken in zakken in in hetzelfde water waar die mensen in badderen!!
    Jakkie!!
    En dan die slaapzaal met die vieze bedden,ohhh wat ben ik blij dat ik lekker thuis zit en zo van jullie belevenissen kan genieten zonder zelf op reis te gaan!!!!
    Heel veel plezier hoor en dank jullie wel dat ik zo mee mag genieten!!
  2. Jolanda H:
    13 december 2017
    Het ziet er nog steeds onwijs mooi uit. Zo te zien hebben jullie het gezellig in je hutje op wielen. Grappig he dat de richtingaanwijzer ook ad andere kant zit! Op naar de volgende blog, we kijken ernaar uit.
  3. Patrick van den Hoek:
    14 december 2017
    Leuke blog weer!!! De natuur ziet er erg mooi uit, en jullie camper is ook van alle gemakken voorzien. leuk ook de kerstversiering in de auto :)