Peru - 29-03-2018 t/m 10-04-2018

10 april 2018 - Machu Picchu, Peru

We zijn Bolivia nog niet uit of we worden nog eventjes goed opgelicht! We willen rond 13.30 uur met de boot van het eiland Isla del Sol naar Copacabana terugvaren, dus nadat we alle trappen weer zijn afgedaald, vragen we bij het eerste het beste mannetje wanneer hij weg vaart en hoeveel het kost. Voor een redelijke prijs kunnen we over een kwartier al mee, top! Als we eenmaal op de boot zitten blijkt dat we eerst nog stoppen op een grote vlonder, waar de andere mensen iets gaan eten… Zo zitten we een uur te wachten tot we verder varen en maken we ons toch wel een beetje zorgen om onze bus van vijf uur, aangezien we ook nog iets willen eten voordat we vertrekken. De schipper begrijpt ons gelukkig en hij doet zijn uiterste best zo snel mogelijk naar Copacabana te varen. Daar aangekomen is het ontzettend druk vanwege alle Bolivianen die Pasen aan het Lake Titicaca willen doorbrengen. We eten nog iets bij een restaurantje en stappen dan de bus in, onderweg naar de grensovergang met Peru!

20180406_151836

PERU

Cusco

We hebben de bus geboekt bij Bolivia Hop, een bekende en betrouwbare bus organisatie die ons helpt op de grensovergang. Dit verloopt dan ook heel soepel! In Bolivia even in de rij en een stempel uit en in Peru hetzelfde, maar dan met een stempel voor erin. We stappen in een nieuwe bus samen met veel andere backpackers, maar wel met drie verschillende bestemming; Puno, Arequipa en Cusco. In Puno aangekomen stappen de mensen die hun bestemming bereikt hebben uit en de mensen voor Arequipa en Cusco hebben hier de tijd om iets te eten en te drinken. Na een uurtje stapt iedereen weer in, plus nog meer backpackers, waardoor de bus weer vol zit. Na nog een uurtje rijden stappen alle mensen van Arequipa in een andere bus en gaat de onze door naar Cusco. Voor een nachtbus kun je begrijpen dat dit niet ideaal was, elke keer stoppen, wachten en weer door. Ook krijg je geen plaatsen toegewezen en zo lagen we dit keer niet zo lekker als op de vorige nachtbussen. Wel zijn we helemaal veilig in Cusco aangekomen en zelfs nog met een taxi naar ons hostel gebracht. Daar aangekomen om 5.00 uur ’s ochtends waren de kamers helaas allemaal bezet. De eigenaar gaf ons een paar dekens en zo zaten we op stoeltjes te wachten tot we ergens konden gaan ontbijten. Na het ontbijt hebben we een rondje gelopen langs een aantal tourbureautjes voor een mooie deal naar Machu Picchu. We besloten dat we graag de Inka Jungle Trail wilde doen, hierover later meer. Na nog eens wat extra research op internet kwamen we uit bij een goede organisatie, maar eerst stond er nog een Free Walking Tour door Cusco op het programma. We hebben super veel leuke en nieuwe dingen geleerd over de geschiedenis van Cusco en de Inca’s. Na de Free Walking Tour hebben we gegeten aan het Plaza de Armas, op een balkonnetje, met uitzicht op de kathedraal, fantastisch!

DSCN3347   DSCN3367   DSCN3369   DSCN3374   147   ​

Op 1e paasdag, 1 april, zijn we vroeg weer naar Plaza de Armas gelopen, omdat de kathedraal en de kerk tussen 6.00 en 9.00 gratis te bezichtigen zijn. Vanwege Pasen was er ook nog een mis bezig, extra interessant dus! Op Plaza de Armas liep veel politie en de wegen waren afgezet, dus we hadden het vermoeden dat er iets ging gebeuren en dat klopte! Al snel hoorden we een fanfare aankomen en even later zagen we heel veel militairen voorbij komen lopen. We gingen op de trappen van de kathedraal zitten en genoten van dit spektakel. Rond 10.00 uur hebben we een gedeelde taxi genomen naar de Pisac market, een stukje buiten Cusco. Dit is een markt waar ontzettend veel souvenirs te krijgen zijn. Tafelkleden, tassen, kaarten, sieraden, muziekinstrumenten, niks is te gek! ’s Avonds hebben we in een restaurantje ‘Cuy’ besteld en nee, dit is géén 1 april grap! We kregen de cavia in z’n geheel op een bord gepresenteerd om een foto te maken en daarna vertrok hij weer de keuken in om even later in stukken te verschijnen, ieel! Heel dapper begonnen wij met mes en vork in de taaie stukken te snijden tot de eigenaresse van het restaurant naar ons toe kwam en ons adviseerde met onze handen te eten. Raymon viel gelijk aan: ‘hmm, best lekker!!’. Hij heeft uiteindelijk de hele cavia opgegeten. Nathalie kreeg met pijn en moeite drie hapjes weg, nee dit nooit meer!

20180401_090037   DSCN3405   DSCN3424   DSCN3416   DSCN3430   20180401_195351   20180401_195405   20180401_202414

De volgende morgen hadden we afgesproken met het tourbureau waar we de Inka Jungle Trail hebben geboekt om naar het bureau van het gouvernement te gaan om onze studentenkaarten te laten verifiëren, hiermee krijg je namelijk 20 dollar korting op Machu Picchu per persoon. Tot ons ongenoegen bleken ze de ISIC-studentenkaarten (internationaal) niet meer te accepteren sinds augustus 2017, omdat er teveel fraude mee is gepleegd. Is dat even balen voor ons, zomaar 40 dollar door onze neus geboord. ’s Middags gaan we naar de lokale markt en eten daar voor 10 soles (€2,50), bij een Peruaans vrouwtje, Quinoa soep uit een mega pan en Milanesa de Pollo met rijst en frietjes. Milanesa de Pollo is kip gefrituurd in ei, heerlijk! Vervolgens laten we ook op de markt Raymon zijn TWEEPERSOONS lakenzak maken, want daar is hij uitgescheurd… hoe dan?! En we kopen lekkere amandelen en gedroogde abrikozen bij een kraampje! ’s Avonds eten we in een restaurantje en dan is het tijd om onze tassen te pakken voor onze vierdaagse trip naar de Machu Picchu. We zijn erg benieuwd!

20180402_131057   20180402_124700

Inca Jungle Trail

Op dinsdag 3 april staan we om 7.30 uur met onze daypacks bij het tourbureautje in Cusco (omdat we veel moeten hiken blijven onze grote backpacks achter in het hostel). We worden eerst nog even met een enorme kop cocathee in een restaurantje gezet, want naar ons vermoeden moet er nog het een en ander gebeuren. Na een half uur worden we opgehaald en maken we kennis met onze tourguide, John en twee meiden, Dorthe, een Noorse, en Stefanie, een Duitse. We worden in een busje geladen met nog 14 andere reizigers van andere tourbureaus en we zijn op weg naar onze eerste activiteit: mountainbiken. Eenmaal aangekomen op de berg waar we zullen starten, regent het en hangt er weer een dikke wolk tegen de berg aan. We krijgen onze fietsen en bescherming toegewezen en stappen op de fiets. Aangezien wij de Death Road hebben overleefd is dit natuurlijk een eitje en zo racen we de berg af door stromende rivieren op de weg, schitterend! We eindigen bij een brede rivier over de weg en moeten dan ook afstappen. We krijgen te horen dat hier twee maanden geleden een guide om het leven is gekomen, omdat hij werd meegesleurd door de rivier toen hij erdoorheen fietste, heel naar! Onze fietsen worden dus op het busje geladen en in het busje steken we de rivier over. Vervolgens rijden we naar ons onderkomen voor de nacht en tot onze verrassing hebben we een tweepersoonskamer met eigen badkamer, wauw! We lunchen met ons groepje van vijf en gelukkig klikt het heel goed! Na de lunch kunnen we ervoor kiezen om te gaan raften, terwijl dit door alle tourbureaus werd afgeraden in Cusco. Het was die dag voor het eerst weer open na het regenseizoen. Dat gaf ons toch niet zo’n lekker gevoel en we hebben besloten het raften te bewaren voor in Ecuador, verstandig hè?! 😉 Hiervoor in de plaats zijn we met een lokaal busje naar een zwembad gereden en daar hebben we de rest van de middag doorgebracht. ’s Avonds hebben we weer lekker gegeten en toen stelde onze guide voor om Pisco Sour te maken. Pisco is hét lokale drankje van Peru, gemaakt van druiven. In Pisco Sour gaat, net als in Sangini Sour in Bolivia, het eiwit van een rauw ei. Ach, als je de knop omzet is het best te doen! Na de Pisco Sour kregen we ook nog een Caipirinha en een Mojito. Best chill zo’n bartenderguide! 😉

150   20180403_211335

De volgende morgen zaten we om 6.30 uur aan het ontbijt, want op het programma staat een hele dag hiken langs de oude Inka Trail. Om 7.30 uur zijn we dus al aan het wandelen. Eerst op vlakke stukken langs de rivier, maar al snel stijgen we en uiteindelijk beklimmen we de berg die voor ons ligt. We bevinden ons nu in de jungle en het is daarom heel klam en benauwd, niet ideaal voor zo’n wandeling! Onderweg stoppen we verschillende keren voor allerlei interessante verhalen over de cultuur van Peru en we proeven allerlei lekkere vruchten zo van de boom geplukt. We worden zelfs omgetoverd tot jungle warriors met een vrucht die in andere landen wordt gebruikt voor de kleur van lippenstiften. Ook drinken we Inka Tequila en een andere dranksoort met een slang erin, bah! En we leren hoe te overleven in de jungle door termieten te eten, ja echt! Als we de berg hebben beklommen begint het afdalen. Als we weer op het niveau van de rivier zijn, moeten we deze oversteken in een ijzeren bakje, een soort kabelbaan, super grappig! Nadat we 20 kilometer hebben gewandeld, komen we uiteindelijk aan bij de Hot Springs in Santa Theresa. We dompelen onder in het warme water. Super lekker voor de vermoeide benen en alle muggenbeten de we hebben opgelopen! We blijven hier zo’n twee uur en kletsen gezellig met elkaar. Hierna nemen we een bus naar onze volgende accommodatie en ook daar hebben we weer een tweepersoonskamer met eigen badkamer, genieten! We maken ons klaar voor het eten en na het eten doen we een aantal drankjes uit een hele speciale beker, verrassing van de guide. We hebben helaas geen foto’s, maar de beker was in de vorm van een trol met een enorme piemel. En je raadt het al, uit die piemel moest gedronken worden. Zelfs Raymon heeft hier stiekem van genoten! 😉 Na deze bijzondere drankjes en een shotje tequila was het tijd voor de disco! Tussen alle latino’s de dansvloer op en gooi die heupen maar los, want van deze salsamoves kunnen wij nog een hoop leren! We hebben een schitterende avond gehad en lagen om 2.00 uur toch nog wel een beetje na te draaien in bed…

TNEJ4543   DSCN3453   20180404_083332   DSCN3464   DSCN3463   20180404_112730   DSCN3477   DSCN3481   TLSV2367

Om 7.00 uur ging de volgende ochtend de wekker, oeps… toch wel een beetje brakjes komen wij ons bed uitgerold. En drie keer raden, vandaag staat ziplinen op het programma, als dat maar goed gaat! Na een ontbijtje rijden we in een busje naar de zipline toe. We krijgen het tuig om en een helm op en beginnen aan de eerste lijn. In totaal doen we zo’n vijf ziplines en een hele wankele brug. Bij de tweede zipline gingen we op z’n kop naar de overkant en bij de laatste werd je tuig omgedraaid en ging je vliegend als een condor naar de overkant! Het was fantastisch en gelukkig bleef ons ontbijt met onze brakke koppies netjes in onze maag! 😉

Na de zipline gingen we naar de plek waar we zouden lunchen en daar konden we heerlijk in hangmatten 1,5 uur bijkomen van de vorige avond en van het ziplinen! Na de lunch deden we nog een hike van 3 uur naar het stadje van Machu Picchu, Aguas Calientes. Na het avondeten lagen we al snel op bed, want de volgende dag staat Machu Picchu op de planning!

20180405_092513   20180405_083912   20180405_090043   20180405_131135

Op 6 april gaat om 4.00 uur de wekker, want we moeten vroeg in de rij voor de eerste bus naar Machu Picchu! Als we beneden komen zien we tot onze schrik dat de regen met bakken uit de hemel komt… oh nee, daar gaat ons uitzicht op Machu Picchu! Door de regen is het extra druk bij de bussen en zo staan we helaas niet helemaal als eerste in de rij… Om half 6 gaat de eerst bus omhoog en uiteindelijk staan we toch nog tussen de eerste vijftig mensen te wachten tot de deuren opengaan. En wat misschien nog wel het belangrijkst is, het is droog!!! Om 6 uur gaan de deuren open en na een korte klim hebben we een prachtig, helder uitzicht over een nu nog leeg Machu Picchu, schitterend! Wat een mazzel hebben we weer! Even later komen ook onze guide en de twee meiden aangelopen, die stonden een heel stuk achter ons in de rij voor de bus. De guide geeft ons een tour van 1,5 uur door Machu Picchu en hierna is het tijd om afscheid te nemen. De meiden zullen we in Cusco nog gaan zien, dus een definitief afscheid is het niet! Wij lopen mee Machu Picchu uit om ons ontbijt te eten en een stempel in ons paspoort te laten zetten van MP, super leuk! Na het ontbijt gaan we weer terug naar binnen om nog meer schitterende foto’s te maken. Nu lopen er super veel toeristen en tours overal en is het toch net iets minder magisch dan toen we als eerste boven stonden en het nog super stil was. Ook komen we de twee meiden van onze tour weer tegen en maken we nog even wat groepsfoto’s. Zij moeten dan al snel naar beneden om hun bus te gaan halen. Wij gaan met de trein terug en kunnen daarom nog een extra rondje lopen. Om 12.00 uur lopen we eruit en gaan we met de trappen naar beneden. We zijn toch wel erg blij dat we heen met de bus zijn gegaan, niet normaal zoveel treden! Eenmaal weer in het dorpje Aguas Calientes belonen we onszelf met een lekkere hamburger en om 17.20 uur vertrekt onze trein. We moeten nog overstappen op een busje en om 22.30 uur zijn we weer bij ons hostel in Cusco. Al met al weer een fantastische ervaring rijker! 😊

20180406_050034   20180406_062115   DSCN3508   DSCN3570   DSCN3552   LKBX6815   TUAB8395   KFXV6488   AHLV9835   DSCN3633   DSCN3617   20180406_120309

Rainbowmountains

De dag na Machu Picchu hebben we een lekker rustig dagje gehad, waarin we de was deden, de bus naar Arequipa boekten en de rest van de dag besteedden met series kijken op Netflix, dat is lang geleden! ’s Avonds gaan we heel gezellig en lekker uiteten met drie Nederlanders, Daan, Isa en Tom, die we hebben ontmoet in Tupiza, Bolivia!

Op zondag 8 april moeten we heel vroeg opstaan, want we worden tussen 3.00 en 3.30 uur opgehaald voor de Rainbowmountains. Uiteindelijk stond de bus pas om 3.45 uur voor ons hostel en reden we nog meer rondjes door de stad om de rest van de mensen op te halen. In de bus zaten twee Canadezen, Mirian en Louis, die we in de Bolivia Hop bus al hadden ontmoeten, gezellig! Na 3 uur rijden (voor ons slapen), kwamen we aan in een klein dorpje waar we gingen ontbijten. Na het ontbijt was het nog zo’n 20 minuten rijden naar de plaats waar de hike zou beginnen. We startten op 4480 meter en voelden dat ook gelijk weer aan onze ademhaling. Helaas zat het weer niet erg mee. Het was erg koud en het sneeuwde zelfs een beetje! De hike/klim was erg pittig en stapje voor stapje gingen we naar boven, want op zulke hoogte geldt letterlijk; hardlopen is doodlopen. 😉 Er waren zelfs zuurstoftanks aanwezig! Raymon kreeg helaas weer last van hoofdpijn door de hoogte, dus het laatste deel van de klim heeft Nathalie alleen afgelegd. Op het hoogste punt bevond ze zich op 5100 meter en hierbij had ze een prachtig uitzicht over de Rainbowmountain! Na nog een groepsfoto op het punt waar Raymon stond, liepen we weer naar beneden. Dit ging een stuk makkelijker! Met Raymon ging het na twee paracetamol en een goede lunch gelukkig ook weer een stuk beter! Terug in Cusco hebben we onze spullen bij het hostel opgehaald en wat snacks ingeslagen, want om 20.15 uur stond de nachtbus naar Arequipa voor ons klaar!

DSCN3717   DSCN3715   DSCN3680   IMG_7190   DSCN3674   20180408_114935    20180408_114609   DSCN3649   DSCN3704   DSCN369620180408_112909

Arequipa

Op maandag 9 april komen we rond 7.00 uur aan in Arequipa. We nemen een taxi naar een hele fijne Bed & Breakfast op 30 meter lopen van Plaza de Armas, het centrale plein van Arequipa. Na het douchen gaan we aan het plein ontbijten. We houden een rustig dagje. Nathalie gaat nog even een uurtje slapen en Raymon leest een boek in het zonnetje op het dakterras. ’s Middags gaan we naar de San Camillo Market. Hier worden allerlei lokale producten verkocht. Wij kopen lekkere aardbeien en nog wat andere tropische vruchten voor de vitamientjes! ’s Avonds eten we lasagne met een lekker wijntje in een van de vele restaurantjes.

DSCN3737   DSCN3742   DSCN3727   DSCN3722

De volgende dag zouden we eigenlijk gelijk doorgaan naar de Colca Canyon, maar omdat we best moe zijn van alle tours die we doen, besluiten we nog een extra dagje in Arequipa te blijven. De volgende morgen brengen we een bezoekje aan het Santa Catalina klooster. Dit klooster ligt verstopt achter hoge muren, maar is binnen prachtig om te zien met de diep rode en blauwe kleuren op de muren. Binnen zijn nog veel authentieke dingen te zien, zoals de kamers en de keukens met ovens. Na dit culturele uitstapje drinken we een warme chocolademelk met heerlijke gebakjes op een balkon. ’s Middags boeken we het transport naar de Colca Canyon toe, regelen we de nachtbus naar Ica voor donderdagavond en gaan we nogmaals naar de markt voor wat empanada’s en fruit. Na het avondeten liggen we al snel op bed, want om 3.00 uur staat het transport naar de Colca Canyon voor ons klaar. Daarover meer in ons volgende blog! Ciao!

DSCN3746   DSCN3798   DSCN3753   DSCN3765   DSCN3771   DSCN3781   DSCN3777   DSCN3786   DSCN3800

Wist je dat:

• Alpaca's veelal gebruikt worden voor de wol en lama's meer voor het vlees.
  • Ze in Peru wel honderden soorten maïs hebben, hier maken ze ook popcorn van.
  • 'Cuy', cavia, hier veelal op een verjaardag gegeten wordt. Wij krijgen een verjaardagstaart, zij krijgen een gebakken cavia.
  • Het schilderij van het laatste avondmaal in de kathedraal van Cusco wordt afgebeeld met tortilla's in plaats van brood en veelal ook met een cavia op tafel.
  • Cusco vroeger de vorm van een puma had. De puma, condor en slang zijn de drie belangrijkste dieren van de Inca's.
  • We de zoekteams van een vermiste toeriste zagen lopen onderweg naar Machu Picchu. Ze is omgekomen bij het ziplinen (gelukkig niet die van ons), toen in een zak gestopt en in de rivier gegooid door haar guides. Dit is inmiddels twee weken geleden gebeurd en ze is nog niet gevonden. Dit verhaal heeft vooral op Nathalie toch wel wat impact gehad.
  • Er dagelijks 5000 mensen Machu Picchu op gaan.
  • Aardappel hier als groente gezien wordt. We krijgen het dan ook in de soep en bij de rijst. Ook wordt hier veel patat gegeten.
  • Ze hier veel rituelen doen voor Pachamama (Moeder Aarde) en dat alle bergen, rivieren etc. als heilig worden gezien.
  • De Inca's ruim 100 jaar aan Machu Picchu hebben gewerkt.
  • De Rainbowmountain een opeenstapeling van mineralen is.
  • Er in bijna elke Zuid-Amerikaanse stad een plaza de Armas te vinden is.
  • Buiten Arequipa drie grote vulkanen te vinden zijn, waarvan El Misti de bekendste is.
  • Inca Cola een hele bekende frisdrank is in Peru. Het is een geel drankje en het smaakt naar Bubbelgum.

1. Erik:
    17 april 2018
    Pff, ongelooflijk wat jullie allemaal beleven! Blijf vooral genieten en je realiseren hoe bijzonder het is om dit samen te kunnen doen. Met zoveel gebeurtenissen ligt gewenning misschien op de loer, maar het is zo mooi wat jullie zien en doen.
    En wat maken jullie soms lange dagen en leggen grote afstanden af.
    Veel plezier en we wachten op jullie volgende verslag.
    Groetjes de Rijkies.