Zuidereiland Nieuw-Zeeland - 12-12-2017 t/m 29-12-2017

28 december 2017 - Christchurch, Nieuw-Zeeland

Ook wij zijn de afgelopen weken verliefd geworden op Nieuw-Zeeland. Het Noordereiland was al heel indrukwekkend met alle vulkanische verschijnselen, maar dankzij het Zuidereiland zijn we verkocht! Wat een land! Van vulkanen tot mooie stranden, besneeuwde bergtoppen tot fjorden. Werkelijk alles is in Nieuw-Zeeland te vinden. Zo ook hele goede wijnen, die we hebben mogen proeven in Richmond. Met twee flessen op zak keerden we na onze wijnproeverij terug naar de camper.

Abel Tasman National Park

Na de wijnproeverij stond het Abel Tasman National Park, ontdekt door de Hollander Abel Tasman, op de planning. In het Abel Tasman National Park is de Coastal Track een bekende wandeling. Deze wandeltocht langs de kust duurt drie tot vier dagen, maar omdat wij die tijd helaas niet hebben, hebben we een deel met een watertaxi gevaren. Onderweg kwamen we onder andere goudgele stranden, vogels, zeehonden en de bekende apple rock tegen.

DSCN9516   DSCN9500   DSCN9497

Cape Foulwind en Pancake Rocks

De westkust liet ons weer eens de veelzijdigheid van Nieuw-Zeeland zien. De ruige kust heeft dan ook ons hart gestolen! Bij Cape Foulwind hebben we een zeehonden kolonie gezien en bij de pancake rocks de bijzondere rotsformaties en zwemmende dolfijnen!

DSCN9588   DSCN9589   DSCN9623   DSCN9638   DSCN9635   DSCN9681

Helikopter Hike op de Franz Josef Glacier

Tien jaar geleden kon je nog wandelend de Franz Josef gletsjer op, maar door de opwarming van de aarde is de gletsjer gesmolten, waardoor hij nu een stuk hoger begint. Het is te gevaarlijk om het stuk tot de gletsjer te wandelen vanwege losliggend gesteente en doordat je een ijskoude rivier zou moeten oversteken. Momenteel is de gletsjer alleen nog toegankelijk via helikopter. Dat opzich is natuurlijk héél vet, maar dat maakt de prijs niet toegankelijker. Na veel twijfelen, wikken en wegen hebben we uiteindelijk besloten om het te doen! Een HELIKOPTER HIKE op de Franz Josef Glacier! Op vrijdag kwamen we aan in het dorpje aan de voet van de gletsjer. Het was erg bewolkt dus we konden er niet veel van zien. We hadden de helihike geboekt voor zondag 17 december, dus we moesten nog een dag overbruggen. We hebben die dag een wandeling gemaakt naar waar de gletsjer ooit begon. Vanaf daar hadden we een redelijk uitzicht op de gletsjer, maar al snel werd het ook die dag bewolkt. Toen we zondag wakker werden, zag het er nog slechter uit dan de dagen ervoor en ons vermoeden klopte. De helihike werd afgezegd vanwege het weer... Gelukkig konden we het gelijk de volgende dag nog een keer proberen. Ennn tadaaa, op maandagmorgen was er een strak blauwe lucht. Tegen de tijd dat het half 3 was, was er iets meer bewolking, maar we gingen! We kregen een skibroek, jas, wollen sokken, schuiten van schoenen, handschoenen en een tas met onze schoenspikes. We werden ingedeeld in vier groepen en met z’n allen liepen we naar de helikopters. Per keer stegen er twee helikopters op, dus wij moesten even wachten op de tweede ronde. Uiteindelijk was het zover. We mochten in de helikopter stappen, riemen vast, koptelefoon op en daar gingen we! Zo ontzettend gaaf en gek om in zo’n klein toestel te vliegen. Op de gletsjer landden we op het ijs en na het uitstappen deden we gelijk onze schoenspikes onder voor meer grip. Samen met onze guide en een groep van 9 man gingen we de gletsjer verkennen. We kropen door ijsgrotten en we moesten ons over de grond optrekken aan touwen zo laag als het was! Heel spannend en indrukwekkend allemaal. Helaas komt aan alles een eind en zo ook aan dit avontuur. Met de helikopter werden we weer opgehaald en met een prachtig uitzicht over de vallei vlogen we terug naar het dorp! Bij video’s kunnen jullie de filmpjes zien die we met de gopro hebben gemaakt. Zoals jullie zien een smile van oor tot oor, we hebben genoten!!!

DSCN9743   DSCN9791   20171218_171533   20171218_163916   20171218_154939   20171218_154755   DSCN9772

Milford Sound

Op weg naar Milford Sound kwamen we langs de plaats Queenstown. Deze stad is weggelegd voor waaghalzen, want je kunt daar de hoogste bungeejump van de wereld doen. Aangezien wij al aardig over het budget heen zitten met de helihike slaan we dit over. Wel strekken we even de benen en lopen we een rondje door de stad, aangezien we op weg zijn naar Milford Sound. Milford Sound is een fjord langs de westkust van Nieuw-Zeeland. De enige weg die hier naartoe leidt is 120 km lang en onderweg zijn er geen benzinestations te vinden. Met een volle tank dus rijden we dit mooie gebied in. We hebben een boottocht geboekt die ons door het prachtige fjord vaart. Onderweg zien we weer zeehonden en enorme watervallen waar de boot zo dichtbij komt dat we zeiknat worden.

DSCN9929   DSCN9907   DSCN9829

Cromwell

Vanuit Milford Sound rijden we in een paar uur naar Cromwell. Hier zullen we de oom en tante van Nathalie d’r moeder ontmoeten. Herman woont al bijna zijn hele leven in Nieuw-Zeeland en hij is nu 92 jaar. Samen met Daphne, zijn Nieuw-Zeelandse vrouw, woont hij in Cromwell. Op vrijdag 22 december hebben ze ons op de camping opgehaald om een dagje met ze door te brengen. We zaten om 11.30 uur al aan ons eerste biertje en glas wijn en daarna zijn we met de auto naar Wanaka gereden, waar de beroemde Nieuw-Zeelandse boom in het meer staat. Vervolgens hebben we heerlijk geluncht en zijn we naar de resten van de huizen van goudmijnwerkers gaan kijken. Als afsluiting hebben we nog een stukje door oud-Cromwell gelopen, dat opnieuw is opgebouwd, nadat het stadje onder water kwam te staan door een dam in de rivier. Na een lekker avondmaal bij Herman en Daphne thuis hebben ze ons weer naar de camping gebracht. Al met al een hele leuke en interessante dag!

20171222_125619   IMG_5201   DSCN9964   20171222_160221   DSCN9982

Lake Pukaki en Hooker Valley Track

Op de route ligt vervolgens Lake Pukaki, voor ons één van de mooiste plekken in Nieuw-Zeeland. Het helder blauwe meer met de bergen met besneeuwde toppen erachter was schitterend om te zien en ook erg verkoelend op een warme dag! We hadden een prachtige camperplek aan het meer, dus dat was genieten. Op 24 december zijn we richting het gebergte gereden. Daar hebben we de Hooker Valley Track gelopen. Dit is een hike van 10 km die uitkomt bij een meer aan de voet van Mount Cook. We hebben ons weer verwonderd over de prachtige natuur! Na deze wandeling hebben we besloten om nog een nachtje te slapen op de camperplek aan Lake Pukaki. We konden er nog geen genoeg van krijgen!

DSCN0088   DSCN0097   DSCN0026

1e en 2e kerstdag

Op 1e kerstdag hebben we een stuk in de richting van Christchurch gereden en daarna hebben we een heerlijk driegangenmenu klaargemaakt van gevulde eitjes als voorgerecht, lam met sperzieboontjes, asperges en aardappeltjes als hoofdgerecht en als toetje een cheesecake (die we stiekem helemaal op hebben gegeten met z’n tweeën). 😉 Op 2e kerstdag hebben we het laatste stuk gereden naar een camping net buiten Christchurch. We hebben geprobeerd alles op te eten wat nog in de camper lag en we kwamen er zowaar achter dat we nog een volle fles appelcider hadden liggen. Is dat even vervelend… 😉

IMG-20171225-WA0016   IMG-20171225-WA0003   20171225_190314

Christchurch

Op 27 december zit ons avontuur met de camper in Nieuw-Zeeland er helaas alweer op. We hebben alles ingepakt en schoongemaakt en om 15.00 uur hebben we de camper ingeleverd bij de luchthaven in Christchurch. We sliepen hier in een Airbnb, dat beviel gelukkig veel beter dan het hostel met 10 man op een kamer in Auckland. 😉 Vandaag hebben we Christchurch bezocht. De stad is in 2011 getroffen door een aardbeving, hierdoor is er veel schade aan gebouwen, zoals goed te zien is aan de kathedraal onderaan de foto. Morgen, 29 december, vliegen we van Christchurch naar Sydney. Op naar een nieuw avontuur down under!!!

20171228_154834   20171228_120254

Wist je dat:

• Ze hier chips hebben met kip smaak en hij heeeeel lekker is?!
  • Er hier bijna alleen maar zonnebrand met factor 50 wordt verkocht... zo worden we nooit bruin!
  • We in de camper heel vaak ontbijt op bed aten!
  • Sandfly's kleine, hele gemene vliegjes zijn die prikken... en jeuken dat het doet...
  • We er ongeveer een week geleden pas achterkwamen dat we een achteruitrijcamera in de achteruitkijkspiegel van de camper hadden zitten.
  • We ruim 2000 foto's hebben gemaakt in Nieuw-Zeeland.
  • We via de site: https://www.bookme.co.nz/ activiteiten en excursies konden boeken voor hele leuke prijzen! Zo deden we onder andere de helihike met 15% korting en de tour in het Abel Tasman National Park met 50% korting!!!
  • We 3483 kilometer hebben afgelegd in Nieuw-Zeeland.

1. Anita:
    28 december 2017
    Superleuk weer om met jullie mee te reizen!
  2. Tante Riet:
    Wauwwww,woorden tekort!!!!
    Super👍😘😘👋👋👋
  3. Erik:
    28 december 2017
    Fantastisch verslag met prachtige foto's! Maar de foto's in de ijsgrotten, pfff zo gaaaf.
  4. Carla Schot:
    28 december 2017
    Wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Leuke manier van schrijven Nathalie! Veel plezier in Sydney en ik kijk uit naar het volgende verhaal met foto’s!
  5. Jolanda H:
    28 december 2017
    Prachtig mooi! Die gletchers zijn wel helemaal geweldig en dan per heli. Doe maar decadent! Veel plezier in Sidney!!
  6. Maria:
    28 december 2017
    Wat een heerlijke verhalen! T is echt meereizen zo met jullie! Is het er niet meer van gekomen om naar Hamner Springs te gaan?
  7. Femke:
    30 december 2017
    Geniet elke keer van de foto’s en verhalen. Alvast een gelukkig nieuwjaar!
  8. Oom herman and tante daphne:
    13 januari 2018
    was great to see you both.and we hope that you are having a wonderful time in aussie.
    your little packet arrived and we let yvonne know.
    much love herman and daphne