Filipijnen - Palawan - 11-11-2017 t/m 17-11-2017

16 november 2017 - Puerto Princesa, Filipijnen

The Ultimate Adventure Tour - Coron naar El Nido

Day 1: Op zondag 12 november werden wij om 8.00 uur opgehaald bij ons hotel in Coron, in Azië is dat dus om 9.00 uur. 😉 We dachten opgehaald te worden met een busje, maar vervolgens kwam er een tricyle aangereden. No panic, één backpack op het dak, één tussen onze benen en gaan met die banaan. Op naar de haven waar de boot lag te wachten waar we drie dagen op zouden vertoeven. Aan boord bleek dat we met negen personen waren. Twee Nederlanders, twee Engelsen, twee Tunesiërs, een Braziliaan en wij. We begonnen met een korte voorstelronde van de crew en van de gasten. De sfeer zat er gelijk goed in!

IMG_4397   IMG_4352   IMG_4348   IMG_4354

We hebben die dag zo’n drie eilanden aangedaan waar we gingen snorkelen en over de verlaten witte stranden liepen. Tussendoor kregen we lunch op de boot met heerlijke verse vis, rijst, groentes en het lekkerste fruit! Rond 17.00 uur kwamen we aan op de campsite. Daar werden de tentjes voor ons klaargezet voor de eerste nacht. In de tussentijd konden we een douche nemen (letterlijk een bak met water die je over je heen gooit). Het avondeten werd geserveerd op bananenbladeren, een Filipijnse traditie. We aten krab, garnalen, vis, rijst en groentes met onze handen, een hele bijzondere ervaring!

IMG_4404   IMG_4400   FullSizeRender   IMG_4356   IMG_4351

’s Avonds werd er een kampvuur gemaakt en tot onze grote verrassing kon een van de crewleden erg goed vuurdansen. Hij maakte er één grote show van tot vuurspuwen aan toe! Ook een drankspel kon natuurlijk niet ontbreken met iets teveel rum-cola als gevolg… Dat heeft Nathalie geweten de volgende dag. 😉

IMG_4349   IMG_4355   IMG_4350  IMG_4345  IMG_4344

Day 2: De tweede dag begon dus niet zo heel best voor Nathalie, maar Raymon heeft erg genoten van de zonsopkomst. Het ontbijt was weer erg goed verzorgd. We hebben zes eilanden aangedaan met als highlight het Linapacan dorp. Erg leerzaam en indrukwekkend om de mensen op zo’n eiland te zien leven. Bij het tweede eiland gingen we cliff jumpen van rotsen van zes meter hoogte. Gelijk geen last meer van een kater! De snorkelspots werden naarmate de eilanden vorderden steeds mooier met steeds meer vissen. Die avond hebben we in cottages geslapen op het strand, zo gaaf!

IMG_4337   IMG_4339   IMG_4338   IMG_4340   IMG_4442   IMG_4342   Screenshot_20171116-205847 Screenshot_20171116-205419   IMG_4336

Day 3: Op de laatste dag hebben we nog eens vier eilanden gezien inclusief een Lagoon. Daarin kwam vers, heel koud water samen met het water uit de zee. Het water is hier heel mooi blauw. Als kers op de taart hebben we tijdens het snorkelen een schildpad gezien.

IMG_4439    IMG_4441   IMG_4343  IMG_4391  IMG_4396

Toen we in de haven van El Nido aankwamen was het tijd om afscheid te nemen van de groep en van de crew. We hebben een fantastische tijd gehad en alles was tot in de puntjes voor ons verzorgd. Zeker een aanrader mocht je ooit naar de Filipijnen gaan!!!

Na deze drie dagen zonder Wi-Fi kon Raymon dinsdagavond eindelijk op zijn mail kijken en gelukkig stond daar het verlossende mailtje. Hij is AFGESTUDEERD!!!

IMG_4346

Palawan Wildlife Rescue and Conservation Center

Op donderdag 16 november hebben we een scooter gehuurd in Puerto Princesa. Dit ligt op zo’n zes uur rijden van El Nido waar onze boottocht eindigde. Op de scooter hebben we Puerto Princesa verkend. Op de planning stond het Palawan Wildlife Rescue and Conservation Center (crocodile farm). In de Filipijnen komen zoutwaterkrokodillen en zoetwaterkrokodillen voor. Beide hebben we gezien, wat een enorme beesten zeg!

IMG_4425   IMG_4426   FullSizeRender[1]   IMG_4446   IMG_4424

Iwahig Prison and Penal Farm

Na de Crocodile Farm hebben wij onze weg vervolgd naar de Iwahig Prison and Penal Farm. Dit is een gevangenis zonder muren. Er zijn drie verschillende gradaties. De minimum security, medium security en maximum security. In de minimum en medium security zitten gevangenen met verschillende vrijheden. Ze mogen van 6.00 uur tot 17.00 uur vrij rondlopen buiten. Ze hebben verschillende secties waar ze kunnen werken, bijvoorbeeld als tuinier, visser of boer. Doordat de gevangenen zoveel vrijheden hebben, komen ontsnappingen bijna nooit voor.

IMG_4432   IMG_4445   IMG_4430

We hebben gesproken met Alex (man in het witte shirt). Hij is 47 jaar en hij zit al ruim 27 jaar in de gevangenis wegens moord op een corrupte politieagent. De eerste 13 jaar zat hij in de gevangenis in Manilla waar het als gevangene heel zwaar is. Je zit daar in een cel zonder enige vrijheid. Daarna werd hij overgeplaatst naar de gevangenis in Puerto Princesa waar hij in de medium security terechtkwam. Dankzij zijn goede gedrag werd hij overgeplaatst naar de minimum security en daar werkt hij nu dagelijks als tuinman. We hebben een armband van hem gekocht, gemaakt van het gewervelde van een cobra slang, die hij had gevangen. Van het geld kan hij slippers, een tandenborstel of kleding kopen. Het was een erg indrukwekkend gesprek. Raar om te bedenken dat deze vriendelijke man in het verleden een moord heeft gepleegd.

IMG_4434   IMG_4423

Wist je dat:

• Mango in Nederland heel smerig is vergeleken met hier.
  • Je van rum-cola heel dronken wordt…
  • Filipijnse mannen alleen met je flirten als je vriend er niet bij is.
  • De Filipijnen ons veel te beleefd aanspreken met ‘yes ma’am/yes sir’.
  • Reispillen heel goed helpen tegen een kater.
  • Filipino's gek zijn op reggae-muziek.
  • "7-up" een heel leuk drankspel is (leren we jullie zodra we terug zijn). 😉

1. Anita:
    16 november 2017
    Gaaf om jullie zo te kunnen volgen!! En, Raymon, gefeliciteerd!!
  2. Marianne de Boer:
    16 november 2017
    Heel leuk om te lezen wat jullie allemaal doen en prachtige foto's! Voor raymon: gefeliciteerd!
  3. Renate:
    Raymon van harte gefeliciteerd 🎉🎈🎊👨‍🎓
  4. Maria:
    17 november 2017
    Oh, wat gaaf allemaal !!! Wat een feest 🎉👯
  5. Dick-Jan:
    17 november 2017
    Gefeliciteerd Raymon ! Nu kunnen jullie nòg lekkerder genieten van jullie avontuur ! Leuk om jullie ervaringen zo te kunnen volgen !
  6. Gerda:
    19 november 2017
    Wat 'n bijzondere ontmoeting hadden jullie met Alex , fijn dat jullie iets van hem gekocht hebben zodat hij iets voor zichzelf kan kopen. En al die andere ontmoetingen (met de kindjes) en belevenissen, geweldig.
  7. Femke:
    19 november 2017
    Leuk om jullie zo te volgen! Zo te zien hebben jullie het wel naar je zin.
  8. Erik:
    24 november 2017
    Hoi "Hoekies", wat een prachtige dagen hebben jullie gehad! Leuke verhalen om te lezen en prachtige plaatjes erbij.
    Maar nu vooral GEFELICITEERD!! Super!