Peru - 10-04-2018 t/m 20-04-2018

20 april 2018 - Lima, Peru

Colca Canyon

Op woensdag 11 april staat het transport naar de Colca Canyon om 3.00 uur voor ons klaar. We zitten in een busje met reizigers die een driedaagse tour met guide hebben geboekt. Wij gaan op eigen houtje de Colca Canyon verkennen. Na het ontbijt rijden we nog met het transport naar een uitzichtpunt waar ’s morgens veel condors te zien zijn. We hebben geluk want we zien er een stuk of 7 vliegen, wat een enorme beesten! (Sorry Erik, onze foto's tippen niet aan die van jou, maar we hebben ons best gedaan! 😉) Hierna worden wij afgezet in het plaatsje Cabanaconda. Vanaf hier zullen wij zelfstandig de Colca Canyon in lopen. We lopen eerst op een paadje in een prachtig groen landschap met hoge bergen op de achtergrond en even later komen we bij een hutje waar we ons ticket moeten laten zien. Vanaf dan is het alleen nog maar bergafwaarts de Canyon in. We worden gevolgd door drie honden die heel braaf telkens op ons blijven wachten. Het pad is vrij slecht en zo gaat Nathalie zo’n drie keer onderuit en komen we toch wel redelijk uitgeput beneden aan. We zijn nu in de oase van de canyon en hier boeken we een nachtje in een hutje. We plonzen even in het zwembad en gaan dan een boekje lezen in het zonnetje, genieten! ’s Avonds eten we met alle groepen die hier ook zijn de maaltijd van de dag; quinoa soep en spaghetti. De volgende morgen vertrekken we om half 7 om voor het zonnetje op is de klim gehad te hebben. Dit valt ons toch nog erg tegen! We moeten 5 kilometer lang 1000 meter stijgen. Na 3,5 uur hijgen, vloeken en motiveren komen we boven aan, we hebben het gered! Om half 12 gaat onze 6 uur durende bus naar Arequipa, dus we kopen een broodje ei en wat chipjes en kunnen dan heerlijk uitrusten in de bus! Om 18.00 uur komen we in Arequipa aan. We gaan nog even wat eten, halen onze grote backpacks op in het hostel en vertrekken dan naar het busstation voor de nachtbus naar Ica.

DSCN3856   DSCN3836   DSCN3813   DSCN3844   DSCN3824   DSCN3879   DSCN3883   20180412_101151   DSCN3911   DSCN3917   20180412_085113

Huacachina

Als we wakker worden is het landschap heel anders. We bevinden ons in de woestijn van Peru. Vanuit Ica nemen we een taxi naar Huacachina. Dit is een klein dorpje gebouwd om een oase, omringd door hele hoge zandduinen. ’s Middags staat er dan ook een buggytour met sandboarden op de zandduinen op de planning. En gaaf dat het was!!! We werden om 17.00 uur opgehaald met de buggy en raceten de zandduinen over, wauw, alsof je in een achtbaan zit! Hierna werden de sandboards tevoorschijn gehaald. Met wax werden ze extra glad gemaakt en op onze buik roetsjten we de berg af, genieten! We deden zo’n 5 afdalingen en gingen daarna nog even scheuren met de buggy over de bergen tot we op een mooie plek stopten om de zonsondergang te bewonderen. Echt weer een hoogtepuntje van onze reis! (zie filmpjes) 😊

20180414_093529   DSCN3938   DSCN3939   GOPR1319   AQZO9403   GOPR1316

Lima

Op zaterdag 14 april nemen we om 15.00 uur de bus naar Lima, hier komen we rond 19.30 uur aan. De volgende morgen startten we rustig op en lopen dan een rondje door Miraflores, de bekendste en meest toeristische wijk van Lima. Het is hier erg gezellig en er zijn allerlei westerse winkels/restaurants te vinden. We kunnen het dan ook niet laten om te lunchen bij de Mac Donalds. 😉 Na de lunch lopen we richting de zee, dat is lang geleden! ’s Avonds gaan we na 5,5 maand de beste sushi ever eten in een restaurantje, heerlijk! De volgende dag eten we heuse kroketjes en de beste frietjes van het continent in een Hollands tentje die we zijn tegengekomen. De rest van de dag chillen we in het hostel, wachtend op onze nachtbus naar Huaraz, onze laatste bestemming in Peru!

DSCN3942   DSCN3948   DSCN3958   DSCN3952   IMG_7301   IMG_7312

Huaraz

In Lima waren we na lange tijd weer eens op zeeniveau, maar niet voor lang, want Huaraz ligt alweer op 3000 meter. Daar aangekomen is het dan ook een stuk kouder. We boeken bij het hostel een tour naar Laguna 69 voor de volgende dag en lopen dan een stukje door de stad. ’s Middags gaan we nog even naar bed, want de nachtbus was toch wel erg vermoeiend dit keer. In de avond spreken we af om te gaan eten met Malou, zij is ook in Huaraz, het is weer erg gezellig!

DSCN3980   DSCN3981   DSCN3996

Om 5.00 uur worden we op 18 april opgehaald door de bus. We rijden weer een rondje door Huaraz om alle andere mensen voor de tour op te halen en om 7.30 uur stoppen we in een plaatsje om te ontbijten. Vanaf hier is het nog een half uurtje rijden naar het begin van onze hike. We stoppen nog bij een mooi meer en dit is alvast een voorproefje op wat er gaat komen, want wauw, wauw, wauw! Deze hike komt zeker in onze top 3. Voor Nathalie is hij zelfs favoriet! We lopen door een prachtig groen landschap, we springen van kei naar kei over riviertjes, met op de achtergrond indrukwekkende bergen met besneeuwde toppen. Ook de Milkakoeien ontbreken niet, schitterend! We moeten op de heenweg weer aardig klimmen en op 4000 meter hoogte blijft dit geen makkie. De lucht is erg droog en ijl, maar we doen het veel beter dan verwacht en zo komen we na 3 uur wandelen aan bij het meest indrukwekkende blauwe meer dat we ooit hebben gezien! WAUW! We zitten genietend van een broodje en het uitzicht een tijdje op een rots en daarna maken we een aantal foto’s. Na een uur is het tijd om terug te lopen, maar we kunnen eigenlijk nog geen afscheid nemen… Peru, je blijft ons verbazen! Eenmaal weer terug in Huaraz eten we wat en om 22.20 uur nemen we de nachtbus terug naar Lima.

DSCN3998   DSCN4137   DSCN4127   DSCN4043   DSCN4065   DSCN4089   DSCN4069   DSCN4046   DSCN4098   DSCN4014   DSCN4110

Lima

Om 6.00 uur komen we aan in Lima en we zijn dan allebei helemaal gesloopt. Gelukkig maakt de eigenaresse van het hostel snel een kamer voor ons klaar, zodat we nog even een paar uur kunnen gaan slapen. In de middag laten we de was doen en struinen we over een enorme souvenirmarkt. In Lima is er het zogeheten Circuito Magica del Agua. Dit is een park met een aantal mooie fonteinen en een watershow op muziek. Hier zijn we ’s avonds naartoe geweest en we waren bijzonder verrast. Voor Peruaanse begrippen was het erg goed aangelegd en mooi om te zien!

DSCN4142   DSCN4163   DSCN4145   OFGJ6383

Het was eigenlijk de bedoeling om vanuit Huaraz met de bus naar het noorden van Peru te reizen en daar de grens over te steken met Ecuador, maar omdat we inmiddels de nachtbussen wel zat zijn en de grensovergangen heel lang kunnen duren, besloten we naar vliegtickets te kijken vanaf Lima. En zo kwam er een mooi vliegticket op ons pad. Vandaag, op 20 april zijn wij eerst naar Guayaquil gevlogen, daar slapen we een nachtje en de morgen vliegen we door naar de GALAPAGOS eilanden!!!! 😊 Can’t wait!!!

DSCN3901   DSCN3945   DYPH8358

Wist je dat:

• Peru voor het eerst in jaren weer meedoet aan het WK voetbal. Er staan hier pleinen vol volwassenen die voetbalplaatjes sparen en ruilen.
  • Cruz del Sur onze favoriete busmaatschappij is. Er is een stewardess aan boord, je krijgt eten en de stoelen in de nachtbus zijn net als die in de businessclass in een vliegtuig, inclusief eigen tv. Hoezo budgetbackpackers.. 😉
  • Ze zeggen dat de Colca Canyon meer dan twee keer dieper is dan de Grand Canyon in Amerika??
  • We gratis entreekaarten voor de Colca Canyon hadden overgenomen van mensen, maar ze al gebruikt bleken te zijn… Handige Harries zijn we!
  • Een van de honden die met ons meeliep de Colca Canyon in uit de bosjes kwam lopen met een bot in zijn bek. Helaas was het niet zomaar een bot, maar zat er nog een hoef aan ook, bah!
  • Er in Peru een bank is waar je zonder extra kosten kunt pinnen, maar je hier maar één keer per maand gebruik van kunt maken… tot we ontdekten dat meestal één van de vier apparaten wel nog een keer geld geeft!!! 😉
  • Lima de hoofdstad van Peru is.
  • We in Lima Ceviche hebben gegeten, een Peruaanse specialiteit. Het is rauwe vis gegaard in citroenzuur. Niet helemaal ons ding!
  • De nachtbus naar Huaraz een emergency stop moest maken voor Nathalie, omdat ze heerlijk de welbekende reizigersziekte had opgelopen en de wc voor de bus daar niet voor bestemd is. 😉
  • Raymon voor €1,50 naar de kapper is geweest.
  • WC-papier in Zuid-Amerika niet in de wc gegooid mag worden.
  • We op de markt in Huaraz hele opengereten varkens en cavia’s zagen liggen.
  • We hebben gehoord dat als je de hike in de Colca Canyon hebt overleefd, je elke hike in Peru overleefd! Dat geloven wij maar al te graag! 😉

1. Jolanda H:
    22 april 2018
    Wist je dat Raymon bij een gezellig gezinsuitje op Curacao de Christoffelberg op mocht klimmen en hij alleen maar gemopperd heeft ( pleur op enz....)
    Wist je dat dus nu een grote jongen geworden is ......en 1000m ophoogklimt.
    Wist je dat wij nog steeds genieten van jullie blogs en bijbehorende foto's.
    Wist je dat wij gisteren je vrienden opgevangen hebben Raymon en dat we een onwijs leuke avond gehad hebben.
    De rest weet je wel....
  2. Erik:
    2 mei 2018
    Leuk om jullie verhaal weer te lezen, maar wat een prachtige foto's van dat meer en de bergen!
    En de vliegende condors tussen de bergen is ook heel gaaf!

Gr. Erik